Wat maakt mijn PC zo sloom?

Ik heb een vrij goede gaming PC. specs hieronder:

i5 2500K
GTX 560
8GB RAM
Windows 7

Desondanks heeft hij de laatste tijd de neiging om enorm sloom te zijn. Zo sloom, dat er gewoon zichtbaar tijd zit tussen het typen en het verschijnen van tekst op mn monitor. Het laden van goeievraag.nl heeft een halve minuut geduurd. Andere keren is weer niets aan de hand, en speel in BF3 op high graphics. Wat ook vreemd is, is dat ik de laatste tijd blue screens krijg. Een foto daarvan is te vinden in de bijlagen. ik heb al op internet gezocht, maar daar wordt alleen maar vermeld dat ik mn drivers moet updaten, nou doe ik dat wekelijks, dus daar zal het niet in zitten. Tijdens normaal gebruik zit mn processorgebruik op 0 tot 10%, en mn RAM op maximaal 3 GB. Mn virusscanner heeft ook een hele dag gezocht, en niks gevonden (BitDefender 2014). Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
SimonV
9 jaar geleden
- Malwarebytes: die haalt er andere malware uit dan (uitstekende) Bitdefender.
- CCleaner: kunnen draaien om alles wat op te schonen.
- Trialversie van AVG Tune Up: die detecteert problemen zonder dat je kennis van zaken hoeft te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al direct bij het opstarten, terwijl mn CPU en GPU op het moment 43 en 39 graden celsius zijn. Mn voeding is 550 Watt. Die voeding zit in een stekkerdoos met mn twee monitoren (beide 20 watt). ik heb mn PC nog niet teruggezet.
Betreffende de schijfdefragmentatie, ik heb een SSD als C partitie met nu 4 GB ruimte over. Het probleem is er nu al sinds een paar maand, maar is vrij spontaan ontstaan. Ik heb alle meest recente stabiele drivers. Mn taakbeheer meldt op het moment 89 processen, waarvan slechts 3 boven de 100 MB geheugen uitkomen: virusscanner, svchost.exe en Chrome.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb trouwens ook al ComboFix zn ding laten doen, maar die heeft ook niks kunnen vinden. Tevens heb ik uiteraard CCleaner gebruikt.
SimonV
9 jaar geleden
Voor de zekerheid toch https://www.malwarebytes.org AVG Tune Up defragmenteert ook, hoewel ik daar zelf nooit enige verbetering bij gemerkt heb. http://www.tuneup-software.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een SSD, die dingen kun je toch beter niet defragmenteren?
Cryofiel
9 jaar geleden
Je zegt dat je CPU-gebruik bij normaal gebruik tussen 0% en 10%. Hoe hoog is je CPU-gebruik op het moment dat je PC zo traag is? Nog een vraag, betreffende je SSD. Heb je de TRIM-operatie aanstaan? Windows 7 en 8 doen dat automatisch MITS je ze al direct op SSD installeert; als je ze eerst op HD hebt geïnstalleerd en ze daarna hebt overgezet naar SSD, is er kans dat TRIM uitstaat. Dat maakt je SSD enorm traag. Je kunt je SSD ook optimaliseren (dat houdt onder andere in: zelf eenmalig een TRIM-operatie uitvoeren) met het SSD-beheerprogramma dat je kunt downloaden van de site van de fabrikant van jouw SSD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Windows 7 is direct op de SSD geïnstalleerd. En mn CPU gebruik zakt juist zodra hij sloom begint te doen. Op het moment piekt hij af en toe boven de 20% (Ik heb dan nu ook malwarebytes aan staan) en is alles okee. Bij sloom gebruikt piekt hij af en toe boven de 5%
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
And its not even done yet: http://puu.sh/aoUE1/9b2bdb7c1a.png
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://puu.sh/aoUOe/e396df3fe6.png wat mij opvalt is dat chrome er bijvoorbeeld idioot vaak tussen staat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had maar 2 tabbladen open
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://puu.sh/aoViU/aa1260bf73.png Okeeeeeeeeee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee ik heb nu alle stappen van SimonV gevolgd, en alles lijkt nog goed te gaan. Toch heb ik nog wel 89 processen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon even Windows herinstalleren. Schone lei.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
89 processen, daar zou een 'slecht' proces in kunnen zitten. Met wat serversoftware en wat downloadsoftware zit je al snel aan de 90.
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar wat is 'slecht'? Als het CPU-gebruik tijdens traagheid heel laag is, is er dus geen proces dat de CPU heel zwaar belast. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, maar in principe is het mogelijk dat je systeem slecht geconfigureerd is. Als je bijvoorbeeld aan 8-core CPU hebt maar Windows is zodanig geconfigureerd dat hij maar van één van die acht cores gebruik maakt, dan is je PC beretraag bij een CPU-belasting van slechts 12,5%. De overige cores staan dan te nietsen, maar zolang die niet worden ingeschakeld heb je daar niets aan. Roland, je zou eens kunnen kijken of elke core wordt gebruikt, of dat er eentje is die alle taken voor z'n kiezen krijgt. -- Echter, ik verwacht niet dat bovenstaande iets oplevert. De enige reden om naar de verdeling van de belasting over de cores te kijken is dat het zo'n eenvoudige test is. Aangenomen dat dit niet het probleem is, betekent een lage CPU-belasting gecombineerd met traagheid dat het probleem elders zit. Vandaar dat ik dacht aan een SSD zonder TRIM, want zo'n SSD is aanvankelijk heel snel maar wordt na een tijdje ineens stukken trager. Dan zou Windows continu aan het wachten zijn tot de gegevens eindelijk op de SSD zijn opgeslagen. Een ander vergelijkbaar probleem is dat er iets mis is met het geheugen of met de geheugenbus. Je zou eens bij de sysinternals-tools kunnen zoeken, of een ander tooltje kunnen gebruiken, om de daadwerkelijke geheugen-throughput te meten.

Het beste antwoord

Misschien is er weinig (misschien minder dan 10 GB) opslagruimte over op de harde schijf. Dit is soms een oorzaak van een langzame computer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een fabeltje, mijn computer is niet sneller geworden nadat ik de partitiegrootte had verhoogd van 230 GB naar 465 GB. Met eerst nog maar 3 GB vrij, en nu 222 GB (met wat programma's verwijderen).

Andere antwoorden (1)

Als je te veel hebt gedownload of als je computer al best oud is. Het kan ook zijn doordat er teveel stof in je computer zit, dan moet je je computer laten schoonmaken