Is het in Excel mogelijk om een som functie te gebruiken voor gemarkeerde kleurcellen met een bepaalde tekst?

vb A1, A3 ,A6 hebben een gele kleur als achtergrond met tekst AAA,
A2, A7,A9 hebben een gele kleurals achtergrond met tekst BBB;
A4, A5 hebben de kleur wit als achtergrond met de tekst AAA
A8 ,A10 hebben de kleur groen als achtergrond met de tekst AAA
ik wil dus nu alleen in een bepaalde cel weten hoeveel keer de gele achtergrond met de tekst AAA voorkwam.
Ik weet dat je naar macro editor moet gaan en een module maken maar ik weet niet wat de formule ervan is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Natuurlijk kan dat.

Wat het wat lastiger maakt is dat er heel veel kleuren zijn. Daarom heb ik een voorbeeldfunctie gemaakt die van een Range telt van hoeveel cellen zowel de achtergrondkleur van de cel als de waarde in de cel overeenkomt met een andere, apart aan te wijzen cel.

Kwestie van in de Macro editor een module maken en onderstaande code erin kopieren.

Function somx(r As Range, t As Range) As Integer

' r = de range waarin je de cellen wilt tellen
' t = de testrange waarmee je de waardes en de achtergrond kleur wilt vergelijken

Dim O As Object

For Each O In r
If (O.Value = t.Value) And (O.Interior.ColorIndex = t.Interior.ColorIndex )
Then somx = somx + 1
Next

End Function

In de Sheet kan je dan gewoon de hierboven gedefinieerde functie SOMX gebruiken

Toegevoegd na 1 minuut:
De THEN hoort op dezelfde regel als wat ervoor staat, anders heb je kans dat Excel het niet helemaal snapt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
syntaxis fout treed dan op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je wilt kan ik wel een werkend voorbeeldje sturen