Hoe los ik een IP-conflict op?

Ik krijg geregeld het bericht van mijn computer “Er heeft zich een IP Conflict voorgedaan” en mijn internet werkt dan niet. Meestal is het de volgende dag dan weer voorbij en doet mijn internet het weer wel is het heel irritant. Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
18.9K

Antwoorden (5)

Kijk eens naar de eigenschappen van je LAN of Wireless adapter en kijk bij de iPv4 instellingen. Dat kan het best voor jouw op automatisch staan. Kans dat dat niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eerst naar de eigenschappen van je LAN of Wireless adapter en kijk bij de iPv4 instellingen.misschien dat dat het is en anders zou ik het ook niet weten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al je apparaten, moeten bij de netwerk eigenschappen in gesteld staan op dhcp. Er zit er vast eem tussen die een vast tcpip adres heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst wat achtergrondinformatie wat de melding inhoud: binnen jouw netwerk krijgt elke gebruiker die op Internet gaat een uniek intern IP adres, dit is nodig om bijvoorbeeld de opgevraagde webpagina naar de juiste pc te sturen.
Als er 2 apparaten hetzelfde adres hebben of willen gebruiken dan weet de router (het apparaat wat verbinding maakt met Internet) niet naar welk apparaat hij de data moet sturen.
Je kunt binnen je netwerk een overzicht krijgen van welke IP adressen in gebruik zijn. Meestal is dat in de range van 192.168.x.x
Met een tooltje als angry IP scanner --> http://angryip.org/ kun je dit overzicht makkelijk en snel maken.
Normaal gesproken staan apparaten op auto dhcp ingesteld, wat wil zeggen dat ze automatisch van de dhcp (dynamische host configuratie protocol) een IP krijgen toegediend.
Maar je kunt ook statisch een IP configureren, dan vraagt een apparaat geen IP aan, maar meld zich al aan met een IP.
IP adressen worden van laag naar hoog uitgedeeld, bijvoorbeeld startend vanaf 192.168.1.2 en de volgende host krijgt 192.168.1.3 (192.168.1.1 is vaak de router zelf)
Waarschijnlijk staat jouw pc op een laag statisch adres, wat geen conflicten zal geven als het adres nog niet is vergeven. Zijn er meerdere actief dan heb je een probleem.
Oplossing 1: gebruik (auto) DHCP om de computer zelf de aanvraag te laten doen.
Oplossing 2: indien statisch gewenst is, gebruik een hoog IP adres, bijvoorbeeld 192.168.1.200 (waarschijnlijk zijn er namelijk nog geen 200 adressen uitgegeven door de dhcp server.)

Niet altijd is de IP rang 192.168.1.x
Om dit te kunnen zien kun je bij Windows via uitvoeren "cmd" intypen. Een commando schermpje komt. Typ hierin "ipconfig /all" en hier kun je je eigen IP adres zien en die van de router / dhcp server.
(Kan ook een 10.x.x.x range zijn of 192.168.178.x)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij sterk dat dit persoon zelf een ip adres ingevuld heeft, en hoezo ga je iemand zijn eigen netwerk laten scannen. Dat slaat echt nergens op, mits je gelijk hebt als het een statisch adres is dan slaat je eigen netwerk scannen nog steeds nergens op. De gemiddelde router geeft ruim voldoende adressen aan een internet netwerk om elk apparaat van een adres te kunnen voorzien, hij zou in het geval jij gelijk hebt gewoon idd alles op dhcp moeten zetten en klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het scannen van je eigen netwerk heeft wel degelijk zin om een overzicht te krijgen van je eigen netwerk.
Je kunt nu zien welke apparaten welk IP adres hebben en zo zelf zien, in geval dat het een draadloos netwerk is, of er ongenode gasten op zitten... Zeker op het moment dat er een IP conflict is, is het erg handig om te weten wat er op dat moment een conflict geeft met zijn pc.
Een DHCP server gaat niet een IP adres 2x uitgeven. Deze heeft een bepaalde lease time (tijd dat een IP geldig is voor een apparaat) en nadien zat hij kijken of dit IP adres nog steeds geldig is voor de host en de tijd verlengen / vernieuwen. Is dit niet het geval, dan is het adres weer beschikbaar in de DHCP pool.
Een ip conflict kan onstaan als er twee apparaten in het netwerk staan met hetzelfde ip adres. Gezien jouw bericht neem ik aan dat je gewoon DHCP gebruikt.

Je moet even opnieuw een ip adres vragen in je netwerk.
Afhangend van welke versie windows je hebt kan dat alsvolgt :

Druk op Start
Ga naar Run/Uitvoeren en type "CMD" (Of als dat er niet staat, bij de nieuwere windows versies kan je het direct in een balke intypen in het start menu) .
Vervolgens opent er zich een zwart scherm (De opdrachtprompt/command prompt)

Typ in het zwarte scherm:
ipconfig /release (en druk op enter)
vervolgens doe je:
config /renew

In de bronnen zet ik links naar de microsoft website waar uitgelegd wordt hoe je bij de opdrachtprompt komt in windows vista, windows 7 en windows 8