Wat is het nut van de list functie in EXCEL ?

Ik denk dat het handig is maar heb nog niet gevonden waarom. Google en de EXCEL help hebben mij niet verder geholpen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kent Excel geen list functie; kun je wat duidelijker zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is
Data --> List --> Create list Ik gebruik excel 2003

Het beste antwoord

Tja, je zult er ongetwijfeld meer mee kunnen - maar waar ik hem vroeger wel eens voor gebruikte is het maken van een beperkte invoer, "kiezen uit een lijst". Hier heb je in principe niet echt de 'list' functie voor nodig - maar ik vond de toegevoegde waarde dan wel dat de gegevens die in de 'master' lijst staan ook echt heel herkenbaar zijn als zijnde onderdelen op een lijst. Hierdoor minder snel per ongeluk iets verwijderen ;)

Dan kun je op 1 sheet dus een lijst aanmaken via de list functie en velden op een andere sheet aan die lijst koppelen via de data >validatie (heb tegenwoordig een nl versie - maar zal vast validate of zoiets zijn). Dan wel even de optie lijst selecteren en niet vergeten een = te zetten voor je de naam van de lijst erin knalt (die je natuurlijk ook eerst in hebt gevoerd).

Zoals gezegd, de list functie niet echt nodig hierbij.. maar hier gebruikte ik hem dus voor.