Hoe kan ik het beste de totale inhoud van een externe harde schijf read only maken. En als ik er iets aan toevoeg dat deze data dat ook wordt?

Ik gebruik deze als back-up. Het is daarbij wel wenselijk dat ik deze beveiliging, bijv. als administrator, er weer makkelijk af kan halen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Als je Windows 7 of hoger gebruikt, zou je BitLocker kunnen inzetten. Dat kan op twee manieren. Welke je kiest, hangt af van wat je verder wilt, want beide manieren hebben zo hun consequenties.

--

Eerste manier: je BitLockert de schijf NIET.

In je computer moet je dan instellen dat alle externe opslagmedia (harde schijven, USB-staven, ...) read-only zijn tenzij je ze BitLockert.

Normaal gesproken zal de computer dan, zodra hij een extern opslagmedium ziet, vragen wat de gebruiker wil: het opslagmedium BitLockeren waarna het read-write wordt, of het opslagmedium niet BitLockeren met als gevolg dat het read-only blijft.

Als je BitLocker dan ontoegankelijk maakt voor de gewone gebruiker, *moet* de gebruiker wel voor de tweede optie kiezen, en is je externe schijf dus echt helemaal read-only. Niet alleen zijn alle bestaande gegevens read-only, de gebruiker kan er ook niets nieuws bijzetten.

Als administrator kun jij natuurlijk die instelling aanpassen, zodat de computer weer heel gewoon elk extern opslagmedium accepteert, ook zonder te zijn geBitLockerd.

Consequentie is dat de externe schijf alleen op deze ene computer read-only is. Op alle andere computers zal hij gewoon read-write zijn.

--

Tweede manier: je BitLockert de schijf WEL.

De gegevens zijn nu niet read-only, ze zijn domweg totaal ontoegankelijk. Toegang (read-write) kan alleen worden verkregen wanneer je de schijf aansluit op een computer waarop BitLocker is geïnstalleerd, EN als je het juiste wachtwoord intypt.

Bij deze optie kan de schijf eventueel ook op Vista-machines worden gelezen. Dan moet je bij het BitLockeren van de schijf aangeven dat BitLocker-to-go op de schijf moet worden geïnstalleerd. Een Vista-machine gebruikt dat programma dan om de schijf toch toegankelijk te maken. Daartoe moet dan wel het juiste wachtwoord worden ingegeven. Doe je dat niet, dan is de schijf totaal ontoegankelijk; doe je dat wel, dan is de schijf leesbaar, maar kan er helemaal niets naartoe worden geschreven - dat kan namelijk niet met BitLocker-to-go onder Vista.
Cryofiel