Hoe kan ik een PDF bestand verkleinen zodat ik hem kan verzenden?

Ik heb een A1 poster gemaakt en er vervolgens een PDF bestand van gemaakt. Nu moet het een PDF zijn van maximaal 25MB om te kunnen verzenden, maar hij is bijna een kwart gig!!

Hoe kan ik de poster wel verzendbaar maken? Want hij is echt ontzettend groot...

Toegevoegd na 26 minuten:
Hij moet naar de drukker, dus hij moet bij hun geupload worden.. daardoor is drobbox helaas niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
12.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Kun je het niet uploaden op een site als Mediafure of Dropbox?
En dan linkje sturen
Ritsuka
12 jaar geleden
Mediafire*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'bij hun geupload worden' dat klinkt niet als een email, en daarom ook niet als 'maximaal 25MB' ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik WeTransfer, de drukker kan het dan zelf downloaden.

Het beste antwoord

Daar zijn meerdere antwoorden voor mogelijk. Het beste is om een poster op te maken in Adobe InDesign, alle layers die je bijv. in Photoshop kent, plaatsen in InDesign. Je kunt gewoon .psd-tjes plaatsen, maar andere bestanden zijn ook welkom.

Tevens kun je andere PDF-preset proberen. Te denken aan X1-a2001. Wat ook helpt is andere compressie, welke je ook vindt onder PDF opties (wanneer je opslaat als .pdf krijg je dat scherm in beeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zoals in de reacties ook al werd aangegeven, is het het handigst om hem te uploaden. Je kunt dat doen met Dropbox, maar als je een Hotmail of Windows Live e-mailadres hebt, is het handiger om dit via Skydrive te doen. Ga naar je Hotmail, klik bovenaan op Documenten en de rest wijst zich vanzelf. Dit gebeurt ook automatisch als je via www.hotmail.com een bericht zendt. Als je een bijlage aan het uploaden bent, vraagt hij of je het wilt versturen met Skydrive.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het probleem is, dat als je de poster verkleint, de kwaliteit ook slechter wordt. Dit kan slecht uitpakken bij het uitdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is het niette doen via dropbox omdat hij online naar een drukker moet worden gezonden. 25 mb vind ik ook wel heel erg klein voor een A1 poster. Toch bedankt:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dus niet via Dropbox. Het idee van Skydrive is gewoon een e-mail met bijlage, maar dan wordt de bijlage op internet geopend, in plaats van op de computer van de drukker. Als het naar de drukker gaat, is het dan geen goed idee om gewoon met een USB-stick naar de drukker te gaan? Of eventueel op te sturen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel op te sturen in een envelop, via de post.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal ff kijken wat mogelijk is, dankje!
www.wetransfer.com -> tot 2GB versturen zonder gedoe.. lijkt me een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk lever je een veel te fijn gerasterd origineel aan.
Overleg met de drukker over het aantal dpi's dat zij willen zien en pas je pdf settings daar op aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de drukker MOET je een bestand hebben in hoge resolutie (300 dpi). Ik zou het dus zeker niet verkleinen! Neem eerder contact op met je drukker. Meestal hebben zij een upload site waarmee je mits een wachtwoord je PDF rechtstreeks naar de drukker kan uploaden. Indien niet, kan je de file uploaden via een gratis site, o.a. MediaFire. De drukker kan het daar dan afhalen mits je hem de URL toestuurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
300 dpi is zestien keer kleiner dan 1200 dpi...
En als er een stapel 14 megapixel foto's in de poster zit dan is er veel winst te behalen met slimme instellingen. Ik schreef ook al 'in overleg met de drukker', die jongens hebben waarschijnijk vaker met het probleem te maken gehad.