hardeschijf (c) zegt dat hij vol zit, prullenbak is leeg en schijf opruiming maakt geen ruimte vrij weet iemand hoe ik dit oplos?

ik ben erg slecht met laptops dus alsjullie het simpel uit zouden willen leggen zou dat erg fijn zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
op hardeschijf gedeelte c staat alleen windows, als ik in alle bastanden kijk kom ik in totaal op ongeveer 8 gb aan bestanden, dus dat is erg vreemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
op hardeschijf gedeelte c staat alleen windows, als ik in alle bastanden kijk kom ik in totaal op ongeveer 8 gb aan bestanden, dus dat is erg vreemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
op hardeschijf gedeelte c staat alleen windows, als ik in alle bastanden kijk kom ik in totaal op ongeveer 8 gb aan bestanden, dus dat is erg vreemd.

Toegevoegd na 2 minuten:
verdorie, sorry dat het er 3x staat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
19.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet belangrijke informatie zo als de grote van de harde schijf.
Heb je alleen C of heb je ook nog andere partities?
Heb je jouw virtuele geheugen veranderd?
Welke windows gebruik je? En heb je deze windows altijd gebruikt of staat deze er sinds kort op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de grote is 131 gb, mijn hardeschijf bestaat uit 3 delen, c,d,e ik zou niet weten hoe ik dat moet doen, hij draait op windows 7 deze staat er al vanaf het begin op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens naar "Deze Computer" en klik deze aan.
Hoover dan de muis eens over de C schijf (niet aanklikken, enkel de muis er op zetten) die je daar ziet, het zal je dan laten zien hoeveel ruimte er beschikbaar is voor C en het geeft de totale grootte. Ik ben eerst even slapen, ik kijk morgen weer even bij deze post.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik zij de grote van dit gedeelte van de hardeschijf is 131 gb, en ik heb een kleine 350 mb vrij... weltrusten en tot morgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grote van de schijf is geen 131 GB dat is de grote van de partitie gok ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar goed, het is van afstand moeilijk te beoordelen wat daadwerkelijk het probleem is zonder de PC te zien.
Ik ben wel bereid om via remote access een kijkje te nemen op jouw pc en zien of ik het probleem voor je kan vinden en deze voor je op te lossen.
Je zult dan wel een programmatje moeten installen zodat ik toegang kan krijgen tot jouw pc.
Als je wilt, stuur dan even een PM via deze site, ik zal je dan instructies sturen met hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb jij windows xp, vista of 7?

Antwoorden (10)

Windows zelf neemt ongeveer 7 á 8 GB aan geheugen in beslag. Maar een HDD (HardDisk Drive oftewel harde schijf) heeft veel meer geheugen dan dat. Misschien zijn het een hoop verborgen bestanden, maar dat lijkt me ook zeer veel.

Je kunt, als je alle belangrijke bestanden goed hebt weggezet op een USB-stick, externe HDD of DVD's, je laptop terugbrengen naar de staat van aanschaf. Dan maak je vrijwel alles mee weg, behalve Windows-bestanden.

Als je dat wilt doen moet je tijdens het opstarten een bepaalde toets of toetsencombinatie indrukken. Dat staat aangegeven wanneer hij opstart, maar ook in de handleiding en wellicht op de website van de fabrikant.
Nogmaals, zorg dat je ALLE bestanden die je wilt bewaren naar een extern medium hebt gekopieerd.

Je zou naar een computerwinkel kunnen gaan, maar dan ben je zo 100 euro kwijt terwijl je het zelf ook in een uurtje kunt.

Als je dat hebt gedaan zou het opgelost moeten zijn. Zo niet, dan moet je naar de winkel!

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
N.B. als je een hele hoop computerproblemen wilt voorkomen raad ik een Apple aan!
Heb zelf ook Windows gehad, maar sinds vorig jaar ben ik overgestapt. Ik wil nóóit meer terug, dat zegt genoeg.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangenomen wordt dat je Windows 7 gebruikt. Heb je ooit Schijfopruiming geprobeerd? Mogelijk wel. Dit ruimt wel één en ander op maar laat bijvoorbeeld onzichtbare, niet gewenste rommel staan. Heel goed mogelijk is dat er nog een map: Windows Old bestaat. Die kost je ettelijke GB's.
Heb je problemen dan kun je "soms" teruggrijpen op deze oude instellingen. Maar mijn ervaring is dat je het nooit meer nodig hebt, omdat er snellere oplossingen voor een probleem zijn.
We gaan op weg: klik op Start, en tik in het onderste kadertje: Schijfopruiming. Bovenaan komt een groot kader met allerlei regels. Voor jou nu onbelangrijk, klik alleen: Schijfruimte vrijmaken door onnodige bestanden te verwijderen, aan.
Je moet nu een partitie aanwijzen, kies C:. Het programma gaat berekenen wat er te wissen valt, en toont je dit in het volgende kader. Doe niets hiermee. Onderaan staat nu een knop: Systeembestanden opschonen. Klik er op. Weer Berekenen. In het volgende kader staat heel wat meer te ruimen. Doorloop alles maar eens. Prullenbak staat er ook bij, kun je aankruisen. Klik nu op OK. Duurt even voor alles is opgeruimd. Ga nu terug naar de Verkenner (Explorer). Heb je de icoon van Computer op je Bureaublad staan?
Altijd gemakkelijk, zo niet maak hem aan.
Klik nu met rechts op C: en ga in het snelmenu naar: Eigenschappen, en klik erop. Bekijk nu het diagram. Ben je tevreden?
Wil je nog meer ruimte, dan kun je hier opdracht geven om alles te comprimeren. Dit werkt in de toekomst iets trager, omdat dan eerst moet worden gedecomprimeerd. Advies: niet doen, tenzij de partitie bijna vol is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef u de raad om te beginnen met Ccleaner op uw PC te zetten Dit is een gratis programma welke uw PC eens grondig schoon maakt. Daarna eens defragmenteren. Defragmenteren kan u vinden onder Start => Alle programma’s => Bureau accessoires => Systeemwerkset.
U zal zien dat alles al een stuk vlugger zal verlopen.
Daarna kan u eveneens met Ccleaner zien welke programma’s er allemaal opstarten, desgewenst een aantal nutteloze uitschakelen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk ook eens in verkenner, of de optie ' verborgen bestanden weergeven' is aangevinkt.dit doe je door verkenner te openen, vouw 'organiseren' bovenaan open, en klik op map en zoekopties. in het tabblad 'weergave' vind je die optie.zo kan je mssn makkelijk achterhalen welke verborgen bestanden de boosdoeners zijn, en deze verwijderen.
of loop het hele rijtje eens af, door op 'c' dubbelklik, dan op users/gebruikers, en dan elke map es openen en bekijken wat weg kan. (vergeet niet de map ' openbaar' !)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is eerder gesteld (zie bron). Je kunt op vele manieren je laptop opschonen. Kijk naar wat je echt nodig hebt en haal alle overbodige software weg. Ga naar configuratiescherm->een programma verwijderen en kies wat je wilt verwijderen. Verder natuurlijk de tijdelijke internetbestanden verwijderen via CCleaner of via je browser.
12 jaar geleden
OPen windows verkenner, zoek daar je harde schijf op naam met tussen haakjes ( C:\) klik hierop met de rechtermuisknop, klik in het snelmenu op eigenschappen.
Je krijgt nu een venster met een taart grafiek waar je kunt aflezen hoeveel schijfruimt er nog is.
Als je meerdere partities hebt kan je dat met elke schijf doen.
Frank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Start eens op met een zogenaamde "live windows CD" (zie bronvermelding) Hierbij start "mini windows XP" namelijk op vanuit je RAM (werk) geheugen en zie je dus "van buitenaf" je harde schijf zonder dat hier iets voor geladen hoeft te worden en dan kun je vanaf alle utilities die in die CD zitten exact bepalen waar de bottleneck zit betreffende je schijfruimte(tekort) omdat je dan ook c:\ volledig kunt benaderen en wellicht meerdere partities ziet dan windows zelf laat zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elke windows update en bij sommige installaties van andere software wordt een systeemherstelpunt aangemaakt. Hierbij worden ook verborgen bestanden aangemaakt om e.e.a terug te zetten als je dat wilt. Met CCleaner, hier al genoemd, kun je via de optie Gereedschap en Systeemherstel de oude herstelpunten weggooien. Dat helpt zeker om ruimte terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naast ccleaner zijn er meerdere programma's hoor.
zo vind ik ' tune up utility' een stuk zorgvuldiger. 'gamebooster' installeert tijdens zijn installatie een aantal goede programma's mee zoals 'advanced systemcare' die je heel systeem doorzoeken.... gewoon ff kijken wat je het beste bevalt.

ps: 8 gb aan bestanden is echt niet zoveel met windows 7 hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als u windows 7 gebruikt kunt u naar documenten gaan dan computer dan harde schijf c druk erop dan zi je staan progam files druk erop nu kun je progammes verwijderen die je niet nodig hebt, je kun ook windows 7 opnieuw installelleren en je krijgt dan weer een schone laptop dit doe je met een DVD