hoe installer je een .sh file

ik ben een noob met .sh bestanden.
dus aub een makkelijke uitleg geven.

ik heb linux distro: Mandriva

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
2K

Het beste antwoord

Een .sh bestand is een Shellscript. Je kunt het vergelijken met .bat-bestandjes onder windows/DOS. Het enige wat nodig is om dit bestand uit te voeren, zijn execute rechten op het bestand. Je kunt een .sh bestand vervolgens gewoon runnen vanuit een opdrachtprompt (terminal window).
Je gaat in de terminal naar de directory waar je shell-bestand zich bevindt. En typt daar:
chmod +x bestand.sh (waar je bestand.sh vervangt door jouw .sh-bestandsnaam)
Daarna doe je:
./bestand.sh
Het kan zijn dat er beheerder rechten nodig zijn om het script uit te voeren, in dat geval doe je:
sudo ./bestand.sh
Waarna je het beheerder wachtwoord ingeeft.