Hoe kan ik in Microsoft Excel uren optellen?

De cellen waar het om gaat heb ik al de eigenschap "tijd" en "13.30" gegeven.
De formule OPTELLEN gaat ook goed: er wordt wel opgeteld maar niet boven de 24 uur. Dan krijg ik een raar getal.
Ik wil de uren bijhouden die ik aan mijn werk besteed, en dat zijn er veel meer dan 24.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
27.9K

Het beste antwoord

De truc is het aanpassen van de tijdnotatie.

Het probleem is namelijk dat je boven de 24 uur uitkomt. Een tijd van 29 uur wordt dan gezien als 1 dag en 5 uur. Excel geeft dan alleen die 5 uur weer, en dat is niet wat jij nu wilt.

Zie onderstaand plaatje. Ik heb vier werkdagen ingevuld (van 4,5 uur, 8 uur, 10 uur en 6,5 uur). Die week heb je dus in totaal 29 uur gewerkt.

De linkerkolom is wat jij nu ziet: het totaal is 5 uur.

De rechterkolom is wat je WILT zien: 29 uur.

Om dat voor elkaar te krijgen moet je alle cellen selecteren die je op deze manier wilt laten weergeven. Daarna druk je op Control-1 (Control-één, met de 1 die linksboven je toetsenbord zit, zeg maar boven de Q). Je krijgt dan het scherm uit het tweede plaatje hieronder.

Klik links op "Aangepast", en vul daarna rechtsboven bij "Type" het volgende in:

      [h]:mm

De truc zit hem in de vierkante haken rond de h. Die geven aan dat hij ook waarden van 24 of hoger moet aangeven.

Toegevoegd na 4 minuten:

Ik zie dat het tweede plaatje vrij klein is geworden. Voor een leesbare (grotere) versie moet je er even op klikken.

Je moet even experimenteren, bij mij moet ik de dubbele punt : gebruiken tussen de uren en de minuten, maar er is een goede kans dat jij een punt moet gebruiken. Als dat zo is, vul dan geen [h]:mm in maar [h].mm in het Type-vakje.

Als je ook seconden wilt zien, moet je [h]:mm:ss of [h].mm.ss invullen.

Als je de uren wilt zien met voorloopnul, dus 04:30 (of 04.30) in plaats van 4:30 (of 4.30), moet je geen [h] gebruiken maar moet je [hh] invullen.

Even experimenteren dus, maar ik denk dat je er nu wel uit kunt komen.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt! dank je wel!

Andere antwoorden (5)

Je kan onderaan het celblokje een vierkantje die trek je naar beneden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor moet je niet tijd nemen maar gewoon getal.
1 uur is 60
15 minuten is 15
5 minuten 12
Onder aan tel je gewoon op en zie daar. dat getal deel je door 60 en je hebt de uren.
12 jaar geleden
Je hebt alle cellen in de kolom de notatie "tijd mee gegeven, maar dat is tijd als in "hoe laat is het" niet tijd als in "zoveel uur en zoveel minuten".

Als je wilt aangeven hoeveel tijd je gewerkt hebt moet je 3 kolommen aanmaken:
1. je aanvangstijd
2. je eindtijd
3. eindtijd - aanvangstijd = gewerkte tijd

Onderaan gewerkte tijd zet je dan de functie optellen van alle cellen in kolom 3.
En dan krijg je pas de gewerkte tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet andere getallen nemen omdat excel daarmee rekent.
Een uur schrijf je in excel op als 100. Een half uur is 50. Als het boven de 24:00 uur is dan wordt het 25:00, 26:00 etc. Kwart over drie snachts is dan dus 27,25. De dubbelpunt wordt in excel een komma.
Lijkt raar maar zo werkt het wel. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Annabel,

Je moet je uren als start en eindtijd aangeven, en daarmee gaan rekenen. Omdat dit nogal omslachtig is, en evel uitzoeken als je het niet gewend bent: Hier: http://www.cpearson.com/excel/overtime.htm staat een voorbeeld, welke je ook kan downloaden (http://www.cpearson.com/Zips/overtime.zip)