Is Office XP hetzelfde als Office 2000?

Klinkt misschien als een domme vraag, maar ik heb morgen op school een tentamen waarbij ik van alles en nog wat in Word, Excel en Powerpoint moet doen, alleen wil ik dit wel op me eigen laptop oefenen. Alleen weet ik nu niet wat ik moet downloaden, want op school zie je alleen staan Office XP en niet duidelijk welke jaar.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb Vista op me laptop, wil dat zeggen dat ik Office XP niet kan gebruiken erop? En hoe zit het met die Office 2000?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik weet dat je met Office 2007 en 2010 die van XP en 2003 kunt openen, maar ik moet oefenen met Office XP, dus kan ik die gewoon op me laptop met Vista 32-bit erop zetten om ff paar dagen te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord voor Vista heb je minimaal versie office 2007 nodig. 2000, 2003 en xp gaan niet werken, ouere al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag het even aan de expert...momentje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie hier : http://support.microsoft.com/kb/932087
Het kan wel, maar het is niet optimaal omdat de ondersteuning op OfficeXP gestopt is.
De ondersteunde Office-versie voor Vista is nu eenmaal Office 2007 ...

Antwoorden (4)

Nee, Office XP hoort bij Windows XP, en Office 2000 hoorde bij Windows 2000 - al werkt die versie vast ook wel op XP.

Je kunt het alleen niet zomaar downloaden ; office is een prijzig pakket. Normaal gesproken is het trouwens een onderdeel van Windows. Heb je vista, dan heb je niet aan het dowloaden van de gratis versies trouwens , dan moet je daar de office-versie voor hebben.

Toegevoegd na 20 seconden:
Voor vista heb je minimaal office 2007 nodig. Werkt niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, je hebt het gelukkig zelf al in de reacties gezet, maar Vista is de opvolger van Win XP. Win XP is de opvolger van Win NT/2000. Office 2000 'hoort' bij Win2000 en Office XP (ook wel Office 2002) 'hoort' bij Win XP, maar beide versies draaien op beide Windows versies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik, maar draaien ze ook op Vista ? Volgens mijn gegevens moet je daar minimaal Office 2007 voor hebben...
De versie die standaard bij Windows XP zit is Office 2003.
Ik weet niet het precieze verschil tussen Office 2000 en 2003, maar hiermee zal je hopelijk geholpen zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Met Office 2007 of 2010 kan je Office 2003 openen.
Andersom lukt soms wel, maar speciale dingen zoals thema's etc. kunne dan niet worden weergegeven.

De kans is groot dat Office 2003/XP een Office 2000 bestand zal kunnen openen. Andersom ook, maar die kans is kleiner.

Als jij Office 2010 of 2007 hebt kan je bij opslaan als de bestands extensie kiezen, daar kan je kiezen voor 2000/2003
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst Office is een applicatie "toevoeging" dat wil zeggen dat het geen onderdeel is vaan een besturingsysteem zoals windows XP,Vista enz.
Microsoft maakt meestal om de drie jaar een nieuwe versie van Office en dan ook nog in meerdere versies.
Als je op school office XP hebt is het handig om deze op de laptop te zetten. De menustructuren van deze versie zien er dan hetzelfde uit. Sinds office 2007 zijn de menu's heel erg veranderd. Daar moet je dan erg aan wennen.
Overigens vind ik het eigenlijk een schande als je nu op school nog met een verouderde versie moet werken. Moet je dan straks in het bedrijfsleven helemaal opnieuw beginnen? Ook het opslaan van een nieuw document in 2007 en 2010 is een probleem als je teruggrijpt naar een verouderde versie de extensie is dan namelijk docx en die is niet te openen met een oudere versie.
Groet,
Frank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Windows 7 i de opvolger van Windows Vista.
Vista is de opvolger van Win XP.
Win XP is de opvolger van Win NT/2000.

Microsoft heeft voor alle Windows versies 'passende' Office versies uitgebracht, maar kunnen voor een groot deel door elkaar gebruikt worden. Alleen de nieuwere Office versies (2007 en 2010) zou ik niet op oudere Windows versies (NT, 2000) installeren.

Office XP staat voor Office 2002. Kort daarna kwam Office 2003. Office 2000 is echt oud en zou ik zo niet meer gebruiken, omdat het te veel afwijkt van 2003 (om maar te zwijgen van Office 2007 en 2010). Office 2000 is dus niet hetzelfde als Office XP.

Voor Office 2002 en 2003 kun je met een compatibiliteitspakket de bestanden van Office 2007 (en 2010?) openen, bewerken en opslaan. Of dat met Office 2000 ook werkt, heb ik nog niet uitgeprobeerd.

MS Office is een kostbaar maar wel handig software pakket. Je kunt als alternatief ook Open Office kosteloos downloaden en eveneens kostenloos gebruiken. Het is compatible met MS Office, maar werkt wel hier en daar anders.

Wellicht kun je via school een passende 'student-versie' van MS-Office kopen?