Mag je zomaar een filmpje bewerken van een ander?

Ik zie bij heel veel youtubers dat ze filmpjes van andere in hun video bewerken. Bv. een scene van een filmpje. Maar als ik zomaar die scene opzoek kan ik nergens een creative commons ervan vinden desondanks dat ik bij instelling creative commons heb aangeduid.

Als het niet mag, hoe vinden zij dan die goede scenes met creative commons.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als het niet mag (en het mag niet) vinden zij hem daar ook niet.
Kortom ze gebruiken gewoon auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Antwoorden (1)

Voor de filmpjes, die geplaatst zijn op YouTube, is dit wel toegestaan.
In de voorwaarden van YouTube staat o.a. het volgende vermeldt:

8. Door u in licentie te geven rechten
8.1 Als u Content naar de Dienst uploadt of die Content daarbinnen plaatst, dan verleent u:
YouTube een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Dienst en anderszins in verband met het aanbieden van de Dienst en de ondernemingsactiviteiten van YouTube, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Dienst (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats [en via welke mediakanalen] dan ook; alsmede
iedere gebruiker van de Dienst een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Dienst toegang verschaffen tot de door u Geplaatste Content, alsmede voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content, voor zover op grond van de functionaliteit van de Dienst en ingevolge de Voorwaarden is toegestaan.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja, je bent de rechten over je eigen materiaal kwijt.
Als je materiaal van een ander youtuber gebruikt is dat dus ook toegstaan.
Maar wat je verder plaatst moet ook hieraan voldoen:
7.7 U gaat ermee akkoord dat Content die u op de Website hebt geplaatst, geen auteursrechtelijk beschermd materiaal van derden, of materiaal waarop eigendomsrechten van derden rusten (met inbegrip van privacy- en/of publiciteitsrechten) zal bevatten, tenzij u over een officiële licentie of officiële toestemming van de rechtmatige eigenaar beschikt, of op een andere wijze juridisch gerechtigd bent om het materiaal in kwestie op de Website te plaatsen en om YouTube de in lid 8.1 hierna bedoelde licentie te verlenen.