welk lettergrootte moet ik hebben wanneer ik de letters 6,5 cm groot wil hebben?

ik moet een paar letters hebben van 6,5 centimeter maar welk lettergrootte moet ik daarvoor gebruiken? (ik gebruik lettertype Arial hoofdletters in word)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Inekez1
6 jaar geleden
Hoe wil je dat hebben? Geprint? Zorg dan wel dat je printerinstellingen goed staan afgesteld, anders krijg je alsnog een ander formaat op papier.

Antwoorden (1)

Dat si niet precies te zeggen. Het corps van een letter is de afstand van de stok tot en met de staart van een letter en zegt dus niets over de hoogte van kapitalen (hoofdletters). Als je ervan uitgaat dat de hoogte van een kapitaal ongeveer70% is van de corpsgrootte dan zou je een letter van ongeveer 265 punten moeten hebben.
65 mm is ongeveer 185 punt, dat maal 10/7 -> 256 punten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Het is wel precies te zeggen: 256 punten. In Word kun je eenvoudig de meetlatjes naast het document in beeld zetten. Een letter in Arial kapitaal typen en telkens vergroten tot 'ie precies 65 mm is en ik kom 'toevallig' ook op 256 uit!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Net zolang proberen tot het goed is, dat is waarschijnlijk niet wat vraagsteller in z'n hoofd had.