Ik ben er niet zo bekend mee, maar is de site Marktplaats alleen voor Nederland bedoeld?

Ik heb laatst iets verkocht voor het eerst via die site, en iemand anders bood op een ander product.
Het bleek dat ze uit Engeland komt, en het was voor haar zoon in Afrika.
Ik moest me gegevens geven zodat ze het geld kon sturen. En haar gegevens om het product te sturen.

Niet alleen vond ik dat raar want ik aangegeven het op te komen halen op de site. Maar ik dacht dat het alleen voor voor nederlanders was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

In principe wel, maar het is Internet, en Internet kent geen grenzen. Dus iederene die dat wil, kan er kopen en verkopen. Zo doen wij vanuit Duitsland ook regelmatig zaken via Marktplaats (hoewel ik niets meer per post doe daar).

Uiteindelijk kunnen mensen van overal op de wereld zaken aanbieden en kopen, en het is aan de koper en verkoper onderling om te bepalen of ze spullen zo ver willen verzenden. De een wil dat wel, de ander niet. De een is nog te beroerd om een geheugenkaartje in een envelop te doen en er een postzegel op de plakken, de ander stuurt zonder moeilijk doen een grasmaaier de halve planeet over.

Als jij hebt gezet ' alleen halen' bij je advertentie is dat duidelijk, en hoef je in dit geval beslist niet met deze koper in zee te gaan. Sowieso is het verstandig bij handelen met het buitenland grenzen te stellen zoals alleen betalingen via Paypal enzo om teveel rompslomp te vermijden. Maar dat is natuurlijk je eigen keus. Als het niet goed voelt : niet doen. Marktplaatshandelen doe je in toenemende mate vooral ook vanuit de onderbuik. En alleen halen is een uitstekende strategie ; ik raad je aan die vooral te handhaven. Dan maar een keer een koper teleurstellen ; het is geen ebay, je bent niets verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het een oplichter is hoor je niks meer terug: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nigeriaanse_oplichting

Andere antwoorden (4)

In principe is het een open site, dus als je het NL beheerst (of niet) kun je er gewoon gebruik van maken. Er zitten ook aardig wat Belgen op MP.

Waar jij mee te maken hebt, is een oplichter uit Afrika, dat is een veel gebruikte truuk. Waarschijnlijk is het bod ook veel te goed. Lees nog eens goed de richtlijnen voor verkoop op MP nog eens door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook mensen op marktplaats actief welke niet eerlijk zijn. Deze persoon is bekend op marktplaats, wil direct het geld bieden zonder het gezien te hebben. Ga vooral niet in op biedingen die gedaan worden vanuit het buitenland. Als je zeker wil zijn dat je geld krijgt, laat mensen bij jou thuis het product komen bekijken en handje contantje geld geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm zover ik het weet is het alleen voor NL. Heb jij al je product opgestuurd?? Dit ruikt naar oplichterij. nix opsturen totdat je geld binnen hebt. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen over de hele wereld mag gewoon gebruik maken van marktplaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaa dat mag maar heb je nix aan als je taal niet beheerst toch
In Canada bijvoorbeeld gebruiken ze Craigslist. Dat is hetzelfde als hier Marktplaats.
Marktplaats zal natuurlijk wel het meeste gebruikt worden door nederlanders, gewoon vanwege de taal, maar ieder nederlands sprekend mens in het buitenland kan natuurlijk ook gebruik maken van Marktplaats.

Goed dat je er niet ingetrapt bent trouwens.