Wat is voor een leek op computergebied de makkelijkste manier om zelf een computerprogramma te schrijven?

Het betreft hier een simpel programma waarmee je bijvoorbeeld een inventarislijst bij kunt houden.

Je moet dus een knop hebben om artikelen aan een lijst toe kunnen voegen, verwijderen of wijzigen.

Je moet een knop hebben om artikelen uit de inventarislijst te halen (dus je hebt bijv. 20 dopje op voorraad, je neemt er 2 uit. Dan moet het programma zelf bijwerken dat er van dat product nog maar 18 over zijn.

En nog een knop met een tegenovergestelde functie dat je dus (bijvoorbeeld nieuw bestelde voorraad) een product bij kan vullen.

Een inventarisatie-programma voor een magazijn dus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen vreemde taal hebt geleerd, kun je het ook niet spreken. Een programmeertaal kun je vergelijken met een buitenlandse taal. ken je het niet, dan kun je er dus ook niks mee. Software kun je kopen of van het internet halen, maar een programma zelf schrijven moet je dus leren.

Antwoorden (6)

Niet. Zo'n programma moet je dan gewoon laten schrijven, als je zelf geen ervaring hebt.

Je kan wel in ACCES/Excel met macros aan de gang gaan; Daar kan je diverse acties opnemen. Maar wat werkt nooit zo goed als een los geschreven programma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint met simpele wensen en eisen maar eigenlijk wordt het steeds meer en meer.

Als je het echt zelf wilt doen, doe dit dan in PHP. Dit is een simpele programmeertaal. Hiermee doe je dingen via je webbrowser en een database.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De makkelijkste manier is om niet 't wiel opnieuw uit te vinden, maar een gratis alternatief te pakken:
http://sourceforge.net/softwaremap/?type_of_search=soft&fq%5B%5D=trove%3A66&words=inventory&search=Search

Verder zijn er ook wel Excel-bestanden te vinden online, die kunnen doen wat jij wilt. Ik heb er zelf ooit 's eentje gemaakt voor een klein bedrijfje (helaas heb ik die niet meer).

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze is ook gratis:
http://www.grubba.net/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grubba ziet er wel grappig uit.
Je zegt het zelf al, je bent een leek. Programmeren is iets voor gevorderden, zeker als het een bedrijfskritisch programma betreft.

Mijn advies is: ga op zoek naar een kant en klaar programma dat aan zoveel mogelijk van je wensen voldoet (hierboven worden een aantal opties genoemd. Of neem anders, zoals Jelle terecht zegt, een professional in de arm (ik denk dat een kant en klaar product voordeliger is).

Maar als je het echt graag zelf wilt proberen raad ik Visual Basic .Net aan, het gemakkelijkst om in te stappen, met al snel goede resultaten.
rose
13 jaar geleden
Ik ben het met de meeste antwoordgevers eens. Gebruik Excel, of een gratis open source alternatief.
PHP en Mysql is ook een optie ,maar dan heb je een lange leercurve. Bovendien heb je dan ook een webserver nodig. Voordeel is wel dat je dan een multi user systeem kan maken, een excel oplossing kan maar een persoon tegelijkertijd aan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excel heeft dit al.Dus je HOEFT niks te maken als het er al is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excel heeft 't pas als je zelf knoppen aan gaat maken. Dit lijkt enigszins op programmeren.
Een link naar een Excel-bestand waar die knoppen er al in zitten, zou natuurlijk wel mooi zijn :).