In hoeverre mag je logo lijken op een bestaande afbeelding?

Een vriend heeft mij gevraagd een logo te maken waar een lotus in verwerkt zit. Ik heb deze afbeelding gevonden:
http://cache2.asset-cache.net/xd/473079265.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=62CA815BFB1CE48096C7FCF834BF003AD1DB44E5599D888A4B3D73BF9D88BFBFDE8CEA8782C7CFD3
Mag ik nu, vanuit het niets, zelf een afbeelding maken die hier op lijkt? Of schaadt dat al de auteursrechten?
Ik neem aan dat alleen de kleuren veranderen nog steeds moeilijkheden kan geven met copyright?

Deze lotus is maar een onderdeel van het logo, het is dus niet alleen dit plaatje.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ja, want de lotus-vorm is in het publieke domein, aangezien het uit de natuur komt. Er rust wel copyright op een creatief werk dat die vorm op een bepaalde wijze weergeeft, maar nooit op de oorspronkelijke vorm uit de natuur.