Is er een moderne BASIC variant voor windows of mac os x, die net zo werkt als de basic van 'vroeger', maar wel 'modern' is?

En met modern bedoel ik: dat je er wel de GUI van Windows of OS X mee kunt aansturen, en (dus) een goed ogende applicatie kan maken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

dat lijkt me niet de beste optie, maar het is er wel, zie de link hieronder bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Visual Basic.NET 2008

Hiermee kan je lekker BASIC'en en toch meedoen met alle moderne technieken(WPF user interface bijvoorbeeld).

Je kan een legale gratis versie krijgen in de vorm van de Express editie. Te vinden ergens op de Microsoft website.

Een alternatief is REALbasic 2009. Deze is echter niet gratis, zelfs vrij prijzig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor OS X bestaat er niet echt een BASIC variant die ook "modern" is.
Als je toch redelijk snel wilt gaan programmeren op OS X zou je kunnen kijken naar Applescript. Dat is een redelijk simpele programmeertaal waar je toch ook (simpele) GUIs mee kunt maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aanvullend: deze express editie vind je via onderstaande link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt niet helemaal: Realbasic werkt ook op de Mac en Linux.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afhankelijk van de mogelijkheid/bereidheid tot het leren van iets nieuws, is "ooRexx" (object oriënted Rexx) iets wat voldoet aan je wensen.

Het is een open source script-taal, die erg goed gesupport worden en nog steeds verder ontwikkeld.

Het is (als je Engels geen bezwaar vindt) een goed leesbare taal met object mogelijkheden.

Zelf gebruik ik 'm al jaren. Op dit moment stuur ik er b.v. Word en Excel mee aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Object Pascal.
Beter dan Basic en gecompileerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf gebruik ik purebasic, werkt erg eenvoudig, en is snel te leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat vbscript nog het dichst in de buurt komt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/VBScript
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, de laatste versies van Microsofts Visual Basic zijn volwaardige programmeer omgevingen.
De nieuwe versies van BASIC lijken overigens niet meer op de klassieke BASIC en werken meer zoals pascal/Delhi en Java wat betreft gramatica en structuur, voor zover ik dat zelf heb gezien. Of dat een vooruitgang is laat ik me niet over uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Processing is een mooie toegankelijke taal en IDE die bedoeld is om de basics van het programmeren te leren binnen een visuele context, dus vergelijkbaar met het vroegere BASIC. Het is open source en cross-platform.