Welke stijlen zijn er binnen grafisch vormgeven?

Welke stijlen zijn er zoal binnen grafisch vormgeven?
Ik kom niet verder dan minimalisme en swiss.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat zou swiss dan zijn?

Het beste antwoord

Een uitputtende lijst van stijlen binnen het grafisch vormgeven lijkt me bijna onmogelijk op te stellen. Zeker binnen de 2500 tekens die ik hier heb.

Heel veel kunststromingen hebben een uitingsvorm gehad in de grafische vormgeving. Een bepaalde vorm van esthetiek komt dan in allerlei kunstuitingen tegen.

Nu is grafische vormgeving een kunstvorm met een kortere geschiedenis als bijvoorbeeld schilderkunst of architectuur. Waarschijnlijk heeft niet elke kunststroming ook invloed gehad op grafische vormgeving, zeker als je terug gaat in de tijd. Alhoewel, je komt het ornamentele van de Gotiek natuurlijk ook tegen in de fraai gedecoreerde handschriften uit die tijd.

Een duidelijk voorbeeld is 'Art nouveau' (= Jugendstil). De stijl met gestileerde vloeiende asymmetrische lijnen kom (kwam) je overal tegen, van de 'beurs van Berlage' tot aan de affiches van Jan Toorop.

Stel je een kantoorgebouw in 1950 voor, net opgeleverd, 'nieuwe zakelijkheid'. Dan zie je de opmaak van het briefpapier ook zo voor je.

Ik ben zelf wel eens naar wat toen nog het 'museum voor grafische vormgeving' heette geweest. Was wel een aanrader.

http://www.motimuseum.nl/nl/home/3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt bij grafisch vormgeven niet zo zo zeer spreken van stijlen.
Grafisch vormgeven is namelijk het ontwerpen, het bedenken van hoe iets - een praktisch ding - er uit komt te zien.
En de mogelijkheden die je daarbij hebt zijn heel erg afhankelijk van waarvoor je
iets moet bedenken:

Grafische vormgevingsdisciplines
2.1 Animatie
2.2 Boekbandontwerpen
2.3 Communicatie
2.4 Datavisualisatie
2.5 Letterontwerpen
2.6 Desktoppublishing
2.7 Illustratie
2.8 Fotografie
2.9 Grafiek (kunstvorm)
2.10 Kalligrafie
2.11 Reclame
2.12 Striptekenen
2.13 Typografie
2.14 Webdesign

Je kunt de stijlnamen uit de beeldende kunst best van toepassing laten zijn op veel grafisch vormwerk, zoals de tegenstellingen minimalisme of barok.

Een goede opleiding tot grafisch vormgever leer je produkten ontwerpen die aan je eigen visie beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je punt, maar ben opzoek naar stijlen. Ik zal gaan kijken in de beeldende kunst.
Misschien bedoel je kunststromingen? Dit zijn verschillende stijlen binnen de kunst, en daarmee dus ook binnen het vormgeven.
Enkele kunststromingen zijn pop-art of kubisme. In de bron die ik heb toegevoegd zie je een lijst met volgens mij de meeste Europese kunststromingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van RadioGnome lijkt er 't meest op! Bij de opsomming van reactie 1: fotografie, typografie, grafiek, webdesign etc hebben we het over uitingen binnen het vak, en dit is totaal iets anders dan stijlen. Aangeven hoeveel stijlen er binnen het ontwerpvak zijn is onbegonnen werk. Een (goeie) grafisch ontwerper leert namelijk in meerdere (of zelfs vele) stijlen te ontwerpen. De ene stijl zal de ontwerper beter liggen dan de andere. Zo ontstaan een specialisatie. Per academie verschillen de opvattingen dus is er (voor een kenner) soms zelfs te zien van welke academie de ontwerper komt. (b.v. de Haagse stijl met grote voorliefde voor typografie) Sommige ontwerpers kiezen bewust voor vee typografie in hunn ontwerp, anderen werken veel in vintage-stijl, industrieel, grunge, brocante (zoet), 100% grafisch etc. Per klant proberen veel ontwerpers aan te sluiten bij de stijl/voorkeur van de klant/product/bedrijf. Maar ook andersom; de klant zoekt bewust die ene ontwerper omdat deze zo'n 'eigen' (uitgesproken) stijl heeft.