Er zijn verschillende manieren:

- Het makkelijkste is een "widget" te gebruiken. Dit is een stukje code dat je ergens in je site invoegt. Er zijn veel verschillende, gratis en betaalde, simpele en uitgebreide, noem maar op. Onder de eerste link wat suggesties

- Je kan ook een IRC channel aanvragen, bijvoorbeeld op FreeNode (2e link). IRC is een stokoud chat protocol, dat nog steeds veel gebruikt wordt. Je kan met chat-client (programma, zoals Pidgin of PChat, er zijn er honderden!!) direct op inloggen, maar je kan het ook (weer) heel makkelijk integreren met een widget op je site.

- Als je een beetje kan programmeren, kan je zelf iets maken. Je kan kiezen uit een hoop verschillende programmeertalen; in de derde link vind je een makkelijk voorbeeld in jQuery (Javascript).

Bovenstaande gaat er wel steeds van uit dat je al een server/site/domeinnaam hebt. Die zijn vaak niet gratis, maar het kan wel. Dot-TK geeft al jaren lang gratis domeinnamen weg. Vroeger zetten ze advertenties op de gratis sites. Ik weet niet wat tegenwoordig het addertje onder het gras is... (Ik mag geen 4e link toevoegen kennelijk; zie hier: http://www.dot.tk/nl/index.html)