Hoe zet ik de juiste formule in excel om mijn kredietlimiet overschrijding te verduidelijken?

In mijn excel bestand heb ik rijtje met facturen en betalingen (incl. datums) staan. De debiteur heeft een kredietlimit. Hoe stel ik de formule zo in dat ik kan zien of er overschrijding van het kredietlimiet plaats vindt?

Hier onder het voorbeeld verduidelijkt
Debiteur 1
factuur 1 datum 08-01-15 bedrag 750
factuur 2 datum 19-03-15 bedrag 500
Het betalingslimiet is 1000 euro. Door dat factuur 1 betaald wordt op 07-02-15 kan de volgende bestelling gedaan worden omdat het limiet na 07-02-15 weer 1000 euro resterend is. dus logische test is waar

Als de betaling van factuur nu na 19-03-15 plaats vindt heeft de debiteur geen voldoende limiet (250 resterend en factuur a 500 euro) dus logische test is onwaar.

Hoe krijg ik dit met een formule in excel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Ik zou dit eenvoudiger aanpakken dan met zo'n formule maar wel op een manier dat je hetzelfde effect bereikt.

Omdat het mij in GoeieVraag! niet lukt dit in een tabel te laten zien, licht ik het mondeling toe.

Je opent voor elke debiteur een tabblad.

In kolom A zet je het factuurnummer
In kolom B de factuurdatum
In kolom C het factuurbedrag
In kolom D de betaaldatum
In kolom E het betaalde bedrag

Dus per factuur een kolom met deze gegevens en alle factuurnummers onder elkaar.

Ergens op de pagina (zeg in rij 25, doet er niet toe) maak je een totaaltelling van kolom C. Hetzelfde doe je met kolom E.
In kolom F zet je de uitkomst van C25-E25. Als dit bedrag op enig moment groter is dan euro euro 1000.- (de kredietlimiet) dan mag er niet geleverd worden.
Je zou in cel G25 nog een formule kunnen zetten als:
=ALS(F25>1000;"LIMIET OVERSCHREDEN";"")
De vermelding "Limiet overschreden" verschijnt alleen als het bedrag in cel F25 groter is dan euro 1000.-.