hoe kan ik mijn laptop uit 2005 versnellen?

Ik heb een ACER laptop uit 2005/2006 wordt door windows XP bestuurd.
Hij is erg traag, komt ook door de leeftijd. Ik wil deze gaan gebruiken voor Word en Exel. Zo kan ik op het werk alvast dingen uitwerken. Bewust kies ik voor de oude laptop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vaak kan je de zaak door een clean install echt weer even fris er op zetten.
en natuurlijk meer geheugen kan helpen.
maar dat ligt natuurlijk geheel aan de systeem spec wat je het beste kan doen

Hij moet nog best wel een tijdje meegaan als je alleen word en excel wilt gebruiken.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat een kleine SSD (2ehands eventueel om de kosten te drukken) de beste keuze zal zijn. De huidige HDD eraf gooien en een SSD schijf instoppen versnelt je pc ontzettend hard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn globaal drie dingen die je kunt doen.

De eerste suggestie van een nieuwe install is een prima eerste stap, maar... denk goed na over welke software je er allemaal op terug zet. Onnodige software maakt de laptop opnieuw traag. Less = more.

De tweede suggestie voor een uitbreiding van het werkgeheugen is een slimme zet wanneer je merkt dat jouw applicaties traag zijn in de zin dat het schakelen tussen applicaties lang duurt evenals het uitvoeren van simpele bewerkingen.

De processor vervangen is een ongewone klus aan een laptop en in veel gevallen onmogelijk. Meer werkgeheugen geeft de processor meer ademruimte, maar hij heeft gewoon een bovengrens.

De SSD is ook een goede optie. Kijk wel eerst welke interface jouw laptop heeft. Je loopt anders het risico een SSD te kopen die je er niet in kunt plaatsen. In de bron kun je zien hoe ik een laptop van ongeveer dezelfde leeftijd van een SSD heb voorzien en wat het effect ervan is.

Als je de laptop toch open haalt, blaas hem even schoon met een spuitbus perslucht o.i.d. In de jaren zal er behoorlijk wat stof in de machine zijn gekomen en dat zorgt voor snellere warmteopbouw en dus snellere slijtage en ook een stukje traagheid doordat de machine het rustiger aan gaat doen wanneer hij zijn warmte niet goed kwijt kan.

Tenslotte nog een software dingetje. Kijk goed naar welke software allemaal opstart wanneer jouw systeem start. Programma's als ccleaner helpen je om dit inzichtelijk te maken. Schakel uit wat je niet nodig hebt of denkt te hebben. Mis je toch iets, kun je het altijd weer aan zetten.

Dezelfde tool kan ook gebruikt worden om het register zo nu en dan op te schonen. Let wel, dat is een wat gevaarlijker klus. Ccleaner laat je een back-up maken en dat is niet voor niets. Merk je dat jouw systeem instabiel wordt, is het handig het oude register weer terug te plaatsen. Let wel, je hebt iets meer technisch inzicht nodig voor een dergelijke klus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het belangrijkste is om te ontdekken waardoor je laptop zo traag is geworden.

Dat kan zo veel redenen hebben, maar vaak wordt een een pc of laptop langzaamaan langzamer doordat het steeds voller komt te staan met software, bestanden, maar ook troep dat achterblijft door de-installatie, verkeerde registersleutels en volle cache bijvoorbeeld.

Dit regelmatig bijhouden, leegmaken en schoonmaken kan al heel veel schelen.

Ook virussen en malware kunnen de boel behoorlijk vertragen evenals software om deze zaken juist op te sporen. Goed opletten en een snelle goede virusscanner draaien kan dus ook helpen.

Een schone installatie zorgt ervoor in de meeste gevallen dat de boel weer lekker snel draait. Wel is het zo dat als je weer je software gaat toevoegen dat het weer langzamer kan gaan, zeker als je de veroorzakende software (als dat het probleem was) weer gaat installeren.

Defragmenteren kan ook wel eens helpen de boel wat sneller te maken trouwens.

Kortom, probeer eerst, voor zover dat gaat, na te gaan wat de werkelijke oorzaak is. Maak een schone installatie (opnieuw windows erop) en ga verder stapsgewijs alleen de programma's toevoegen die je daadwerkelijk op die laptop nodig hebt. Installeer een goede virusscanner, defragmenteer 1 keer per week, leeg regelmatig je caches, houdt het register schoon, wis lege ruimtes op de schijf en wees alert op alles dat je installeert.

Succes! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volg de aanwijzingen op van de vorige sprekers en je zult verbaast staan hoeveel je nog uit zo'n laptop kunt persen.
Zelf heb ik een Ubuntu-Mint op mijn oude laptop geÏnstalleerd. Met de gratis Office-versies die beschikbaar zijn, zoals OpenOffice en LibreOffice kun je alle bestanden die in Word zijn gemaakt bewerken en weer bewaren als Word-bestand.
Als je laptop beschikt over de CDRom dan kun je een installatie-CD branden en de zaken eerst uitproberen. Uiteraard werkt het opstarten van programma' s dan wel traag, maar je kunt testen of WiFi en dat soort zaken goed werken.
Heb je geen CDRom dan zul je ISO op een USB-stick moeten zetten met een speciaal daarvoor gemaakt programma'tje. Ook dan kun je e.a. eerst uitproberen en werkt weer wat sneller dan van een CDRom.