Hoe programmeer ik een limiet in excel?

Ik wil graag een limiet programmeren in excel. Er wordt een waarde gegenereerd aan de hand van een formule die afhankelijk is van variabelen. Stel het limiet is 100 en de uitkomst van de formule is 67,56 dan moet dit worden weergeven stel het antwoord is 122,45 of 455 dan moet 100 worden weergeven hoe doe je dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.9K

Antwoorden (2)

Dat gaat het makkelijkste met de functie MIN() .

Stel dat de waarde in cel C4 staat, en dat je het resultaat (dus maximaal 100) in cel D4 wilt hebben. Dan zet je in cel D4 de volgende formule:

        =MIN(C4; 100)

Als in cel C4 nu 67,56 staat, komt in cel D4 ook 67,56 te staan.
Als in cel C4 122,45 staat, komt in cel D4 100 te staan.

Toegevoegd na 24 minuten:

Overigens is het niet nodig om eerst het resultaat van je formule in cel C4 (de voorbeeldcel die ik hierboven gebruikte) te zetten en daarna in cel D4 de gelimiteerde waarde te zetten. Je kunt ook direct de gelimiteerde waarde berekenen. Dat scheelt weer een kolom.

Om dat te doen, verander je de inhoud van cel C4, dus de cel waar de formule wordt uitgerekend. Nu staat daar bijvoorbeeld

        =hele*ingewikkelde/formule

Dit verander je dan in

        =MIN(hele*ingewikkelde/formule; 100)

Je zult zelf moeten kijken wat jij het fijnste vindt werken:
--  eerst de formule uitrekenen (in C4) en dan limiteren (in D4).
--  formule uitrekenen en direct limiteren (alles in D4).

Beide is goed; waar je voor kiest is een kwestie van voorkeur.

Toegevoegd na 26 minuten:

Nog een handigheidje: als je heel eenvoudig de limiet (nu 100) wilt kunnen aanpassen, kun je die limiet in een aparte cel zetten. Bijvoorbeeld in cel H1.

In je formule zet je dan

        =MIN(C4; $H$1)

of

        =MIN(hele*ingewikkelde/formule; $H$1)

Ik schrijf hier $H$1 in plaats van H1 omdat je dan de formule kunt doortrekken over aangrenzende cellen zonder dat de H1 meeverandert in H2, H3 enzovoort.

Nu kun je heel makkelijk de limiet aanpassen door alleen maar het getal in cel H1 te veranderen, en dan direct zien wat daarvan het gevolg is.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He, super bedankt voor je antwoord. Nu klopt mijn sheet weer =)
Er zullen ongetwijfeld fraaiere oplossingen voor zijn, maar je kunt werken met een hulpkolom.
Stel: de uitkomst van de berekening komt in cel C1. Dan zou je in D1 de formule kunnen zetten:
=als(C1<100;C1;100)

Ofwel: als de waarde in cel C1 kleiner is dan 100, geef dan de waarde weer van cel C1. In alle andere gevallen: geef de waarde 100 weer.

Dan deze formulecel naar beneden kopiëren.