Hoe maak ik van twee tabellen één grafiek -zonder het gemiddelde in de grafiek te zetten- in excel?

Bij scheikunde heb ik twee proeven gedaan onder dezelfde omstandigheden. De antwoorden verschillen wel. Nu moet ik hier een grafiek van maken die tussen de punten door gaat (het gemiddelde dus). Het is alleen niet de bedoeling dat het gemiddelde ook als punten in de grafiek komt te staan, want dan wordt het zo onoverzichtelijk. Het lukt me niet om dit te doen met een trendlijn, want dan kan ik maar één proef selecteren...

Ik werk trouwens in Excel 2010.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Zet je gegevens in Excel in vier kolommen:
A.  De x-waarden.
B.  De y-waarden van het eerste experiment.
C.  De y-waarden van het tweede experiment.
D.  Het gemiddelde van de waarden in kolommen B en C.

(Dus in cel D2 zet je de formule =(B2+C2)/2 .)

Maak nu op de gebruikelijke manier een grafiek. Deze grafiek zal drie lijnen hebben:
--  De resultaten van het eerste experiment (uit kolom B).
--  De resultaten van het tweede experiment (uit kolom C).
--  Het gemiddelde van beide waarden (uit kolom D).

Nu klik je in de grafiek op die middelste lijn. Die lijn wordt nu geselecteerd. Vervolgens klik je met de rechter muisknop op die lijn. Er verschijnt een menu. De onderste optie van dat menu geeft de mogelijkheid de opmaak van de grafieklijn aan te passen.

Nu kun je bijvoorbeeld de kleur en de lijndikte aanpassen. Waar het jou om gaat, is dat je de markeringspunten kunt weghalen, zodat Excel wel de lijn tekent, maar niet de datapunten.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik weet niet hoe die optie heet waarmee je de markeringspunten kunt verwijderen; ik heb namelijk de engelstalige Excel. In mijn versie heet de optie "Marker Options". Zie het plaatje dat ik heb toegevoegd.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel