Hoe kan ik het "ratelen" van de computer stoppen?

Soms is de harde schijf heel lang ergens mee bezig. Maar waarmee, is een volslagen raadsel. De computer wordt er wel heel erg traag van. Is er een programma waarmee je kan zien wat de computer op dat moment aan het doen is? En is er dan ook een mogelijkheid om hem met z'n actie te laten stoppen omdat jij vindt dat ie dat wel een andere keer verder mag doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (9)

de task manager. Daar kan je precies zien welke processen er allemaal lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt naar taakbeheer gaan. (rechtermuisknop onder in je windowsbalk of via ctrl + alt + del)
Daar staat een kopje: processen. Daar kun je zien wat de computer aan het doen is en hoeveel geheugen hij gebruikt op dat moment aan welk programma. Als je er iets bij ziet staan wat je onnodig vindt, kun je dat uitzetten. Het is echter niet aan te raden zelf te gaan stoppen uit die lijst als je niet goed weet wat het is... je hele systeem kan dan in het honderd lopen.
Je kunt via taakbeheer ook je prestaties, CPU gebruik en andere toepassingen bekijken die op dat moment gebruikt worden op je pc.
Als je pc rammelt, kan het zijn dat er updates worden uitgevoerd, hiervan wordtie ook vaak trager.
Via de processen in taakbeheer kun je kijken of dit het geval is. (hoge getallen geven een hoog geheugengebruik aan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Start
2. Uitvoeren
3. Services.exe {enter}
4. Zoek de Windows Search service.
5. Schakel die uit.

Helpt dat niet? Plaats geheugen bij als je minder dan 1GB hebt, intern.
Helpt dat niet?
1. Start.
2. msconfig {enter}
3. Tab Opstarten.
4. Vink alles uit.
5. Reboot.
Helpt dat niet?
1. Start
2. Uitvoeren
3. Services.exe {enter}
Google naar overbodige services en schakel die uit.

Je virusscanner kan ook gepland zijn om te scannen als er verder niks actief is. Dubbelklik op je virusscanner-(systray)icoontje en verwijder die automatische scans.

Suc6!

Toegevoegd na 6 minuten:
(Of stap over naar www.ubuntu.com, als je niet zo'n gamer bent.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helder
inderdaad kan je taakbeheer gebruiken; druk op Ctrl+alt+delete. daar kun je toepassingen stoppen. Bij processen kunnen ook programma's gestopt worden. Doe dit echter alleen als je weet wat voor programma's het zijn.

Dit kan wellicht ook helpen;
ga naar start -> uitvoeren > msconfig
je komt nu in het hulpprogamma voor systeemconfiguratie.
Druk daar op tabblad 'opstarten'. Daar kun je progamma's aan -en uit vinken die bij het opstarten van de PC automtisch opstarten. Wellicht dat er onnodige programma's op de achtergrond lopen.

Wat extra MB RAM erbij kopen kan waarschijnlijk ook geen kwaad. Of doe eens een virusscan en schoon je PC eens op.

Toegevoegd na 1 minuut:
en oja, je PC mag best wat geluid maken hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is hij of aan het "swappen" of aan het "indexen".

Swappen gebeurt als je teveel programma's (of grote documenten) op hebt. Het past dan niet allemaal tegelijk in het geheugen, en de computer is dan continu bezig om een deel van het geheugen naar de harde schijf te verplaatsen, een ander deel vanaf de harde schijf weer in het geheugen te zetten, enz.

Indexeren betekent dat de computer de hele harde schijf doorloopt om een list te maken van alle bestanden. Die lijst kan vervolgens gebruikt worden om snel bestanden te kunnen vinden (als jij de zoekfunctie gebruikt). Wel handig, maar het kost (door de manier waarop Windows dat doet) enorm veel tijd om die lijst up-to-date te houden.

Swappen kun je voorkomen door programma's die je niet (meer) gebruikt af te sluiten.

Indexen kun je voorkomen door naar de eigenschappen van de harde schijf te gaan, en dan de optie uit te vinken onder een van de tabbladen. Ik heb hier geen Windows bij de hand, dus ik weet zo niet welk tabblad het is, maar de optie heet "indexeren", dus dat wijst zich vanzelf.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu ik de antwoorden hierboven lees ben ik *zeer* blij dat ik geen Windows gebruik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel exe file tool, toelaten met downloaden en je kunt uitzetten wat je wilt.

Je kunt ook alle verandereingen weer ongedaan maken.

http://vispa.whyeye.org/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er ook allemaal hierboven staat: Niet doen.
Je kunt de genoemde programmaatjes draaien, en dan krijg je dingen te zien waarvan je niet weet wat ze doen en waar ze voor dienen.
Er is niets tegen een harde schijf die het druk heeft, tenzij je een fanatieke gamer bent. Het klinkt neerbuigend, maar dat is niet zo bedoeld: Je wilt het niet weten wat je schijf aan het doen is, en het is ook niet belangrijk.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...en het is ook niet belangrijk."
Voor sommigen onder ons is een PC die vlotjes reageert wél belangrijk.
AWM
14 jaar geleden
Dat ben ik met je eens en als IO-processen de hele dag het werken onmogelijk maken, dan moet er wat gebeuren. Maar het bekijken van services en processen is voor de gemiddelde PC-gebruiker geen optie. Het is moeilijk te zien waar ze voor dienen en het afsluiten ven een kritische service laat je PC crashen. Als de vraagsteller geholpen wil worden is het nuttiger om de applicaties/services die het meeste resources opeten hier te posten. Maar zelfs dat is al een onmogelijke opgave voor de meesten.
Als je echt wilt dat je computer stil is dan zou ik een stillere harde schijf kopen. Ik heb een Samsung Spinpoint F3, en die hoor ik niet, hoewel mijn computer ook bezig is met vanalles en nog wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ratelen ook stoppen door een sloophamer ter hand te nemen... ;-))