Hoe krijg ik 2 tabellen NAAST elkaar op een site?

ik maak gebruik van HTML. Ik heb de 2 tabellen er op staan maar k wil ze naast elkaar. In de codes staat al dat ze links/rechts moeten, dat lukt ook. Het probleem is dat ze nog steeds onder elkaar staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik vind dit de makkelijkste manier. Nog altijd old-school, maar het werkt prima:

   ...

Dat laatste is nodig om *onder* de tabellen verder te gaan met de rest van je pagina.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Bij mij wel hoor. Ik heb het zojuist even geprobeerd. Hierbij de volledige HTML van mijn demonstratiepagina:

Demonstratie

Bovenaan

         Links

         Rechts

Onderaan

Ik zag wel dat ik in mijn antwoord een puntkomma achter de "both" was vergeten. In bovenstaande demonstratie-HTML heb ik dat gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadat ik deze code in mijn editor heb geplakt zie ik bij jou ook: Bovenaan Links (in een blokje) Onderaan Kan helaas geen plaatjes plaatsen in een reactie, anders zou ik het je even laten zien.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, dat blokje komt van de "border=1". Maak daar een "border=0" van en het blokje is weg. Zie je aan de rechterkant van je scherm niet het woord "Rechts" staan, eveneens in een blokje? Dat werkt bij mij prima, zowel in Firefox als in IE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zie ik met jouw code: 1e is in mijn editor
2e is in mijn browser zodra ik het heb ge-upload: http://www.demijmerij.nl/cryofiel.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. de tweede is het webvoorbeeld van mijn editor, maar dat is hetelfde als wat je in de browser ziet na upload.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hmm, ik zie precies hetzelfde, maar dan net zo'n blokje aan de rechterkant van het scherm. Heb je gekeken of je een horizontale schuifbalk onderaan het scherm hebt waarmee je naar rechts kunt schuiven (zodat het beeld naar links schuift)? Ik bedoel dus dat de webpagina misschien breder is dan je monitor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu jouw volledige code in mijn pagina ingevoegd en opnieuw ge-upload. Ik zie nu inderdaad ook wat rechts staan, maar nog steeds geen tabel. Je kan de volledige broncode bekijken. http://www.demijmerij.nl/cryofiel.html Misschien doe ik iets fout dan?
Cryofiel
14 jaar geleden
Aan jouw code valt me alleen op dat er en in de tabellen staat. Bij mij staat er links "Links" in een blokje, en rechts daarvan (helemaal tegen de rechterrand van het browservenster aan) "Rechts", eveneens in een blokje. Beide blokjes zijn tabellen. In dit geval zijn het tabellen van 1 rij en 1 kolom. De tabellen groter maken, N rijen en M kolommen, lijkt me een fluitje van een cent. Wat is jouw probleem dan? Zie je rechts het woord "Rechts" in een blokje? Zo nee, wat zie je dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik zie dat wel, maar ik maak mij toch een andere voorstelling bij de vraag hoe hij 2 tabellen naast elkaar op een website krijgt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat mag de vraagsteller zelf bekijken. Ik heb een principe-oplossing gegeven. Die is zelf uit te breiden naar wens. In dit geval kun je natuurlijk zelf echte tabellen maken. Met meerdere rijen en meerdere kolommen in plaats van de eencellige tabel die ik als voorbeeld heb gegeven. Je kunt kopjes toevoegen, titels, onderschriften. Ik denk dat het er al een stuk beter uitziet als je in mijn voorbeeld in de tweede tabel het "align=right" weghaalt. Dan komt die rechter tabel direct naast de linker tabel te staan. Wil je toch enige ruimte tussen de tabellen, kopieer dan de bovenste tabel (met "Links" erin) en zet die er direct onder. Verander, om te testen, het woord "Links" in "Midden". Verander "border=1" in "border=0". Bij de laatste tabel haal je zoals gezegd de "align=right" weg. Nu heb je twee eencellige tabellen, genaamd "Links" en "Rechts", met daartussen het woord "Midden". Als dat werkt, vervang je "Midden" door "   ". Nu heb je de twee tabellen die waarschijnlijk precies datgene zijn waar de vraagsteller naar op zoek was. Je kunt het nog wat mooier maken door in de vultabel slechts één keer " " te zetten, en de celdefinitie te veranderen in     of welke witruimtebreedte je ook wilt.

Andere antwoorden (2)

Een tabel is een blok-element, dus daarnaast kunnen standaard geen andere elementen staan (zoals tekst of een andere tabel).

Je kunt dit op een paar manieren oplossen. De mooiste oplossing is met CSS:

...

(Overigens zet je CSS-stijlen het liefst in een extern CSS-bestand, maar het gaat hier om het idee.)

Een tweede, meer old-school oplossing is om een tabel om de tabellen heen te zetten:

...

Succes ermee! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen kei in html, codes, oid maken, dus moet ik soms even mijn eigen creativiteit de loop laten, maar het werkt vaak wèl. En ik ga ervan uit dat wanneer je deze vraag op GV moet stellen dat het bij jou al niet veel beter is ;-)

Dus als ik jouw was zou ik het zo doen:

Maak een tabel met 2 kolommen en 1 rij.
Plaats IN die 1e kolom een aparte tabel met het aantal kolommen en rijen die je wilt hebben, en in de tweede kolom net zo. Op die manier (met de webeditor die ik heb) krijg je altijd netjes twee tabellen naast elkaar.