Ik heb een foto in RGB in photoshop bewerkt. Nu heb ik de afbeelding uitgeprint en de kleuren zijn totaal niet zoals het photoshop bestand?

Ik heb mijn photoshop in de standaard instellingen staan (RGB 8-bits)
Kan ik dit nog veranderen nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

klik bovenaan op afbeelding > Modus > en selecteer CMYK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Printen gebeurt inderdaad in CMYK. Daarnaast is het beruik van kleurprofielen belangrijk. Het mooist is het als je je monitor hardwarematig kan kalibreren. Het kleurprofiel dat daar uitkomt kan je dan in je printer laden. Je printer en monitor komen dan, kleurtechnisch, overeen.
Mocht dit niet tot de mogelijkheden horen, zorg er dan in ieder geval voor dat beide eenzelfde standaardprofiel gebruiken en dat je monitor zo neutraal mogelijk staat afgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan kloppen dat je RGB moet veranderen in CMYK, maar het is natuurlijk ook vaak zo dat een afbeelding op je scherm heel andere kleuren heeft dan een afdruk die uit de printer komt.

Daarnaast kan het zijn dat één of meerdere cardridges of toners van je printer bijna leeg is/zijn. En dan wordt het ook totaal anders van kleur.