Hoe kan je in excel een woord vervangen? zie tekening:

Overal waar aaa voorkomt vervangen door text bbb de rest van de text verwijderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

Maar het kan ook met één formule als je wil:

=IF(ISERROR(FIND("aaa";A1));A1;"bbb")

Typ deze formule in een cel (bij jou C1) die dus de tekst van cel A1 verandert. Vervolgens kan je deze cel doorkopieren.

Wel in het Engels, dus als je een Nederlandse Excel hebt, dan moet je het laten weten, dan zal ik het proberen te vertalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het nl excel: =ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("aaa";A1));A1;"bbb")
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen. Lukt het zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het lukt dankje wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wel

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan,

1) Selecteer de cellen waarin je wilt zoeken
2) Ga naar hoofmenu "Bewerken" en kies "Vervangen..." (sneltoets CTRL+H)
3) Type in het "zoeken naar" vak *aaa*
4) Type in het "vervangen door" vak bbb

De sterretjes geven aan dat er "vanalles" vòòr en achter aaa mag staan, maar dat het in zijn geheel vervangen moet worden door bbb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dit is veel simpeler ja; +!
Ik kom er vooralsnog alleen uit met een truc. Ik hoop dat deze in jouw bestand ook bruikbaar is. Wat ik doe is in een tussenkolom met een formule de linkse 7 karakters pakken, en van die 7 de rechtse 3 karakters. In de kolom waar de nieuwe tekst moet komen zet ik dmv een alsfunctie of de tekst 'bbb' of de oorspronkelijke celinhoud.

Hieronder kun je zien hoe ik het heb gedaan, daarna dus alleen even de tussenkolommen verbergen. De formules staan overigens helemaal onderaan, deze kun je invoeren in regel 1 en naar beneden doorkopiëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijkste formule:

=IF((ISNUMBER(SEARCH("aaa";A1)));"bbb";A1)

(Ik heb hier geen Nederlandse excel, dus weet nu de vertalingen even niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
In het Nederlands (Twijvel alleen over ISNUMBER)

=ALS((ISNUMMER(VIND.SPEC("aaa";A1)));"bbb";A1)

Toegevoegd na 5 minuten:
Niet dus. Het moet zijn:

=ALS((ISGETAL(VIND.SPEC("aaa";A1)));"bbb";A1)