Kan informatie dat op internet staat ook beschadigen of onvindbaar worden of gewoon verdwijnen?

Ik bedoel: stel je maakt een website, en niemand kijkt er ooit meer naar om, dus het wordt eigenlijk vergeten.
Blijft het dan eeuwen lang in dezelfde conditie bestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Informatie op internet staat altijd op computers of servers die verbonden zijn met dat internet. Als je een link intypt wordt de pagina op die computer of server geopend.

Als de website niet meer wordt bijgewerkt, maar de server waarop de site draait blijft bestaan is de informatie toegankelijk. Als de server kapot gaat, uit wordt gezet e.d. is de pagina niet meer vindbaar en krijg je een melding als je de pagina probeert te openen. De informatie is dan onvindbaar.

Toegevoegd na 11 minuten:
De meeste mensen zullen een website plaatsen bij een zogenaamde provider. Dat kost vaak geld en als dat niet meer wordt betaald of het account wordt opgezegd, dan wordt daarmee ook de website verwijderd en is de inhoud niet meer terug te vinden.

Er is echter ook iets als het archief van het internet. Speciale programma's zoeken elke dag het internet af en kopieren de inhoud van websites naar een eigen server. het betreft dan een kopie van de originele pagina op een bepaald moment. Als de website op een gegeven moment niet meer bestaat kan je soms nog zienhoe deze er in een bepaald jaar uit zag.

Niet alle websites kan je daarin terugvinden. Sites die vaak wisselen, zoals goedevraag of nu.nl worden niet opgenomen in het webarchief. Daarnaast worden ook niet elke dag alle pagina's gekopieerd, dat zou teveel data zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een website wordt gehost op een server die met het internet verbonden is. Dus zolag die website op de server blijft staan en deze met het internet verbonden blijft, blijft de website bestaan.
Als niemand die website ooit bezoekt of ernaar linkt, dan wordt het wel erg moeilijk om hem vindbaar te houden.
bamibal
13 jaar geleden
In principe kan elk bestand dat digitaal opgeslagen is beschadigen. Denk hierbij aan stroomuitval, had of software crash, slijtage aan het opslagmedium of een virus. Onderhoud op de servers is dan ook erg belangrijk, evenals backups.

Een grotere bedreiging voor de info is de invloed die overheden willen – en gaan – krijgen. Allemaal onder het mom veiligheid of bewaren van de orde. Zo zijn ze al een tijdje bezig om – zonder tussenkomst van de rechter – een website/ blog / artikel/ sociaal netwerk account te blokkeren. Dan speelt de overheid als eerste voor “god” en zal de rechter later beslissen of het terrecht is. Als ik bijvoorbeeld een Facebook heb die goed bezocht wordt en ik post een onderwerp over dat Pim Fortuyn door overheid is omgelegd en dat er twee kogels met verschillende kalibers zijn aangetroffen in zijn lichaam, kunnen ze mijn info “boycotten”. Ook als ik een militair vliegtuig film die zichtbaar iets verneveld in de heldere blauwe lucht, kunnen ze – in het zogenoemde staatsbelang – voorkomen dat meer mensen mijn informatie kunnen lezen. Een vorm van censuur, te vergelijken met bijvoorbeeld de (oude) media over de Bilderberg groep en de bijeenkomsten ervan!

Zoals vaker het geval, de mensheid is de grootste bedreiging dus!

Toegevoegd na 1 minuut:
over censuur zonder toetsing:
https://www.bof.nl/2010/07/28/wetsvoorstel-om-krijgt-aanuit-knop-voor-websites/