Wat kan iemand met mijn Ip adres doen?

Mensen die veel verstand hebben van computers.

Toegevoegd na 4 uur:
Op een slechte manier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
4.3K

Antwoorden (4)

Met alleen een ip-adres kunnen mensen niet veel.

Ze kunnen als ze bijvoorbeeld een website beheren, jou verbannen van HUN website.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het IP adres dat je computer krijgt van de router is je externe adres. Als iemand dat IP adres heeft kan hij daarmee toegang proberen te krijgen op je netwerk. Dat wordt als het goed is voorkomen als je router een firewall heeft. Als die firewall ontbreekt heeft Windows zelf ook nog een firewall.

Soms is die toegang ook gewenst, bijvoorbeeld als je een webserver hebt en/of iemand anders toegang wilt geven tot je bestanden. Dat is als het goed is wel beveiligd. Een voorbeeld is zogenaamde peer-to-peer software zoals limewire, kazaa, torrents. In dat geval worden bepaalde bestanden gedeeld op je computer en via je externe IP adres kunnen ze bij die bestanden.

Ook wordt je externe adres gebruikt om te zorgen dat mail dat voor jou is bestemd ook op de juiste plek aankomt. Zie het IP adres als een soort huisnummer. Als het goed is bepaal je zelf wie wel en niet naar binnen mag en hoe.

Toegevoegd na 45 minuten:
De meeste mensen hebben overigens geen idee hoe ze dit zelf zouden moeten beveiligen. Wat dan helpt is een goed merk router (met interne firewall) en zorgen dat je de Windows Updates draait en een recente versie van Windows hebt (Vista of Windows 7).

Toegevoegd na 23 uur:
Je hebt de subvraag nog gewijzigd wat voor kwaad ze er mee kunnen doen. Zoals gezegd kan men via het IP adres in proberen te breken op je netwerk. Dat wordt tegengegaan door o.a. Windows updates te draaien en een beveiligde router te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk bericht dat van je computer naar de buitenwereld vertrekt zal dit IP-adres met zich meedragen. Omgekeerd zal elk bericht dat voor uw computer bestemd is, dit adres dragen als bestemming. Opdat dit zou kunnen werken, is uw IP-adres gekend bij uw internet-provider. Op deze manier kan ook nagegaan worden van welke computer welke berichten verstuurd werden (bv. als u iets illegaals zou downloaden, kan men u aan de hand van dit adres vinden). Vroeger waren alle IP-adressen vast, tegenwoordig wijzigen ze automatisch om de zoveel tijd maar dit wijzigt niets aan het principe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via een IP adres kan normaal gezien NIET het adres van iemand opgespoord worden TENZIJ er uitdrukkelijke toestemming is van de internet provider.

Als je dus ruzie met iemand hebt, en die zegt "ik weet je wel te vinden want ik heb je IP adres", dan kan die zelf nooit je adres te weten komen.

Hij kan wel zien met speciale programma's waar je "ongeveer" gelocaliseerd bent, maar DAT KAN NOG 100 TOT 200 KM VERKEERD ZIJN.

Dus zo'n programma's zijn zeker en vast NIET exact.

Welke gegevens weet iemand wél zeker met je IP adres: dat is je internet provider! Dat is altijd juist. Maar je internet provider mag zomaar niet aan iedereen meedelen welk adres aan dat ip-adres vasthangt, want ze moeten de privacy respecteren van hun klanten.

Enkel bij serieuze misdrijven zal je internet provider toestemming geven om te zeggen bij welk volledig adres een IP nummer toebehoort.