Wat is/betekent 'ping'?

Ik denk dat het iets met internetverbinding te maken heeft...? En wat betekent de cijfer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.7K

Het beste antwoord

Als aanvulling op bovenstaande antwoorden, die overigens erg correct zijn in de abstracte zin van het woord.

Ik gebruik 'pingen' om mijn internetverbinding te checken via de router. Via start- uitvoeren - cmd krijg ik een dosscherm. Hierin typ ik ping en dan de naam van mijn router, dus bijvoorbeeld: ping 192.168.2.1 . Vervolgens druk ik op enter. Mijn computer zendt nu een signaal naar de router. Als het signaal aankomt bij de router stuurt de router een signaaltje terug. Op het moment dat deze weer aankomt op mijn computer, betekent dat dat de verbinding tussen mijn computer en de router in orde is (het signaal is immers teruggekeerd). Soms komt het voor dat het signaal niet helemaal goed doorkomt, dan is er een time out.
Het ping signaal geeft steeds per ong. 1 sec. antwoord.
Je ziet dus steeds of je verbinding nog correct is.

Met ping stuur je dus een signaal om je verbinding 2 kanten op te checken. Dat kan handig zijn om voor jezelf te verduidelijken waar evt. problemen m.b.t. niet werkend internet liggen.
De cijfers geven het nummer van je router aan. Althans in mijn geval.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Pingen stamt van onderzeeërs. Die zenden een ultrasoon geluid uit en kijken hoelang het duurt voordat het na terugkaatsing terugkomt, zo kun je de afstand bepalen.
Bij Ip-verkeer is de term overgenomen. Je zendt een signaaltje uit naar een ander apparaat op het netwerk, en het getal geeft aan hoelang het duurt voordat je antwoord krijgt van het ding.
escape
13 jaar geleden
Ha, die Applecomputers;

In ICT-termen is een ping een programmaatje dat signalen verstuurt om een verbinding te testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ping geeft aan wat de reactietijd is van computer A naar computer B en weer terug in milliseconden.

Volgens WIKI:

Ping is een hulpprogramma dat wordt gebruikt om bereikbaarheid van apparatuur te testen op computernetwerken.

Ping gebruikt het ICMP-protocol om een ICMP ECHO_REQUEST pakket te sturen naar host of gateway in afwachting van een reactie met een ICMP ECHO_RESPONSE pakket. De reactietijd tussen het versturen en het ontvangen van de bevestiging wordt aangegeven als de round-trip time en wordt weergegeven in milliseconden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om bovenstaande antwoorden nog meer aan te vullen:

als je ping [website] of computernaam uitvoert, krijg je het ipadres van die website/computer te zien.

voorbeeld: ping www.startpagina.nl resulteert in 62.69.179.236

en ping mediacenter (naam van computer in huiskamer) resulteert in 192.168.1.10

Met daarbij de tijden in msec.

Dit kan soms ook erg handig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En om het bovenstaande aan te vullen: ping laat eigenlijk alleen maar het eindstation zien. Als je de tussenliggende computers ook wil zien, gebruik dan (Windows): tracert of (Linux): traceroute , dus bijvoorbeeld:
tracert startpagina.nl
Voor meer informatie over ping, kan je ook nog proberen: ping -?