waarom werken Belgische kabel internet providers met een download volume?

een familie lid uit belgie vertelde mij dat het kabel internet de goedkoopste bundel je maar max 150 gb per maand binnen kunt halen en alleen de duurste bundel je onbeperkt kunt internetten. zelf noemen ze het daar download volume.

is dat in meer Europese landen zo?

5 jaar geleden
in: Internet
1.5K

Antwoorden (1)

Zorgt voor minder bandbreedte, meer kans op duurdere abonnementen, meer winst.

Je zou ook kunnen zeggen waarom niet? Waarom werken Nederlandse 3g/4g met een downloadlimiet? Omdat het meer oplevert als iemand daarom een hoger abonnement neemt. Internetproviders kopen op zich ook in per Gigabyte waar zij afnemen (internet exchanges). Dat Nederlandse providers dat niet zijn gaan doorberekenen is een marketingtechnische keuze. Als er een die keuze maakt, moet de rest haast wel volgen of veel goedkoper zijn bij lage volumes.

Overigens hebben Nederlandse providers vaak ook fair user policies (FUP's) over hoeveel je mag downloaden, vaak niet meer dan zoveel keer het gemiddelde.
---
Overigens is de praktijk voor downloadlimieten aan het verdwijnen in België.
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_in_Belgium
Toegevoegd op 09 december 2018 15:37: tekst
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
ja maar in 2005 hadden wij al onbeperkt internet via @home. praten we over 13 jaar geleden. loopt belgie zo ver achter ten opzichte van ons?
LeonardN
5 jaar geleden
Heeft niks met achterlopen te maken. Nederland heeft nooit volume gekend België altijd. Het is een KEUZE. Een hele irritante keuze, maar een keuze. Net zo irritant als de keuze voor ook Nederlandse mobiele providers om altijd een limiet te verbinden aan hun abonnementen.
popeye
5 jaar geleden
ja klopt zit wat in, maar ik heb het echt uitsluiting over een vaste kabel verbinding. niet over mobiele abonnementen of internet.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja, dat noemen we dan ook een vergelijk. Waarom stel je jezelf niet de vraag bij mobiel, en wel bij vaste aansluitingen? Komt dat misschien omdat je niet anders gewend bent? Nooit eerder erover hebt nagedacht?
popeye
5 jaar geleden
omdat het meer logisch is dat mobiel internet data volume heeft ivm gevoeligheid van vertraging waneer te veel mensen op dezelde mast zitten te streamen. Vaste aansluiting is veel stabieler.
popeye
5 jaar geleden
Ik ken wel nog het inbellen met het bekenden geluid en ook daar hadden we geen vaste volume, maar betaalde je per minuut