Kunnen prijzen op internet worden gemanipuleerd als gevolg van een bepaald gedrag (veel klikken op iets)? Zo ja, mag dat?

Toegevoegd na 2 dagen:
Het kan dus, maar als het kan en je komt er achter, dan is het moeilijk te bewijzen. Alleen als je het programma kent kom je erachter lijkt me. Het is onethisch ook. Zou je het aan kunnen pakken en zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ja dat kan bijvoorbeeld door een cookie op de computer te plaatsen en daarin bijhouden welke producten je bekijkt.
De meeste mensen gaan toch even nadenken en keren dan later terug voor de tweede keer om de bestelling te plaatsen. Dan is opeens de prijs verhoogd, ook is het dan moeilijker om de stoppen met de aankoop aangezien je al die moeite hebt gedaan met het nadenken.

Ook kan je IP-adres worden geregistreerd bij de website. Daaruit kunnen ze zien of je terugkeert en dezelfde producten bekijkt.

Of het mag weet ik niet. Ik vind het zelf onethisch en er is een keer een aflevering hierover geweest bij kassa voor de vliegtickets geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan, en ja dat mag.

Vergelijk het met afdingen bij een auto dealer. Iedereen betaald daar ook een andere prijs. Hetzelfde geld op internet. Je klik gedrag wordt vastgelegd, en gekoppeld aan je koopverleden. Dus als jij elke maand dure aftershave koopt dan kan het goed zijn dat ze er een aanbieding naast zetten van iets goedkopere aftershave, maar nog steeds duurder dan andere mensen zouden betalen.

Je gegevens en klikgedrag mag hiervoor gebruikt worden mits dit in de voorwaarden van de site beschreven staat.