Hoe vind ik de oorzaak van lage uploadsnelheid?

Ik heb internetpakket Ziggo Z2. Dat is met 200 mbps downloadsnelheid.
Windows 10. Geen glasvezel hier.
Met www.speedtest.net zie ik dat ik wisselende downloadsnelheden haal: tussen 100 en 165 mbps. Dat is dus ver onder de beloofde 200. En soms is mijn internet nog heel veel trager.

5 jaar geleden
in: Internet
7.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Gebruik je wel een bedrade verbinding naar je PC of laptop?
Poet
5 jaar geleden
Ja, ik gebruik een bedrade verbinding
LeonardN
5 jaar geleden
Welke server staat ingesteld op speedtest

Antwoorden (2)

Hallo Poet,

Misschien moet je Ziggo bellen om te kijken of ze nog wat voor je kunnen betekenen, maar ik heb misschien ook een paar tips.
Als je ethernet (met een draad is je computer direct met het modem verbonden) gebruikt, of vaak dichtbij het modem bent, raad ik het aan 5GHz te gebruiken. Standaard wordt 2.4 GHz gebruikt, dit is echter langzamer, omdat er o.a. telefoons e.d. op 2.4 GHz zitten. 5GHz is veel sneller, alleen is het bereik dan iets minder.
Verder kan je proberen op een minder druk “kanaal” te gaan, er zijn veel Android en iOS apps die hiermee zouden kunnen helpen, google’s your best friend.
Als je niet weet hoe je 5GHz aanzet, dit moet je doen door in te loggen in je router, afhankelijk van het model van het modem is dit anders, op https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem-inloggen/ kan je vinden hoe je moet inloggen, ga dan naar de geavanceerde instellingen bij WiFi en zet 5GHz aan.
Het beste wat je kan doen is Ziggo bellen en samen tot een oplossing komen, misschien regelen ze wel een monteur voor, of krijg je een nieuw modem.

Ik hoop dat ik je nog een beetje heb kunnen helpen.
Veel geluk!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Vrager heeft aangegeven in de reacties dat het om een bedrade verbinding gaat. Alle advies over 5ghz vs 2,4ghz is dus irrelevant (althans voor de vrager hier).
0 Test direct hier https://www.ziggo.nl/speedtest/
1 Zorg dat je een goede bedrade verbinding hebt.
1a Neem een CAT5e of betere UTPkabel
1b Bekijk of je een huidige modem hebt https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/#Overige
2 Sluit je PC direct aan op het modem, geen andere routers of hubs
3 Zorg dat er niemand op de modem zit behalve jij (geen mobiels laptops niks, kan je zien als inlogt op de modem)
4 Test nogmaals hier https://www.ziggo.nl/speedtest/

Mocht er een verschil zitten in 0 en 4 dan zit in een van de stappen je probleem/oplossing
---
5 Test eens op vreemde tijdstippen ('s ochtend doordeweeks, 's nachts om 2 uur). Als je merkt dat er overdag na kantoortijden een verlaging plaatsvindt, vraag dan eens aan buurtbewoners met een Ziggo-abbo of zij het zelfde ervaren. Je zou dan Ziggo in kunnen lichten dat er een overboeking is die te groot is, wellicht kan een monteur dan in jouw buurt een aanpassing doen.
Toegevoegd op 07 juli 2018 20:04: tekst