Twitter, hyves en meer web2.0 toepassingen: 'zien en gezien worden'?

Steeds meer geven mensen zich bloot op het www, maar is dit niet eerder een vorm van 'zien en gezien worden' dan opbouwen van een sociaal netwerk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Voor de ene groep wel, voor de andere niet. Iemand op Hyves met zeg 500 "vrienden" is niet echt bezig met een sociaal netwerk. Iemand die het gebruikt naast andere communicatie met zijn vrienden gebruikt het als toevoeging op reeds bestaande communicatie methodes en is m.i. wel bezig met zijn sociale netwerk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Persoonlijk vind ik dat dit niet het geval is. Als je alleen maar iemands profiel kan bekijken dan heb je absoluut gelijk, maar websites als facebook en hyves zorgen ook voor communicatie tussen personen. Zo zijn er via facebook bijvoorbeeld heel interessante projecten waaraan je kan participeren via deze sites. Neem b.v. Improv everywhere -> www.youtube.com/watch?v=jwMj3PJDxuo .
zij komen aan mensen en ideeën via dit soort sites. Dus er komt wel degelijk een hoop interactie bij kijken, en dat is voor mij toch wel de definitie van een sociaal netwerk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sites als Sugababes en Superdudes zijn er enkel om gezien te worden. Simpelweg 'vleeskeuring'.

Een site als Hyves richt zich meer op het delen van interessen en het onderhouden van contacten. Dat is een socialer doel.

Een fenomeen wat je wel ziet op zulke sites: mensen meten status af aan het aantal 'vrienden' dat ze toevoegen op het profiel. 500 staat nou eenmaal interessanter dan 70. Maar in praktijk kennen ze die mensen helemaal niet.
Je vraagt je dus af waar mensen het voor doen: sociaal contact of egostreling?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb eens een onderzoek gelezen dat mensen die actief zijn op 2.0 sites ook in het echte leven een actief sociaal leven hebben en dat het elkaar vooral versterkt.

Ik denk dat het doel van de site ook een belangrijke factor is: Linkedin heeft een heel duidelijk professioneel doel en ik ken heel veel mensen die via linkedin opdrachten of zelf nieuwe banen hebben gekregen.

Onderstaand de conculsie van een onderzoek naar Hyves (zie url voor hele artikel)

Hyves.nl is een aanvulling op het lijstje van interessante hedendaagse communicatiemiddelen, maar niet een plaatsvervanger. Het is een aantrekkelijk communicatiemiddel omdat het voor iedereen, dag en nacht toegankelijk is. Dit is handig om korte berichten en updates te sturen of gewoon een ontspannen tijdverdrijf. Jongeren brengen veel tijd door op het sociale netwerk, vooral de actieve hyvers, maar hyves heeft geen voorrang op face to face afspraken. Er zullen geen goede vriendschappen verwaarloosd worden, want hyves.nl wordt vooral gebruikt als extra communicatiemiddel met échte vrienden. Wel zijn er nieuwe vriendschappen ontstaan door hyves en heeft de website voor sommige zelfs voor cupido gespeeld. Hyves.nl dus heeft over het algemeen een positieve invloed op het sociale netwerk van jongeren tussen 14 en 21 jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sites zoals Twitter, Facebook, Myspace en Hyves hebben inderdaad wel een zien en gezien worden gehalte.
Mensen zetten de beste, mooiste en leukste foto's op deze profielsites om een positief beeld te creëren.
Echter zal dit niet voor iedereen opgaan. Ik ben van mening dat voor een groot deel van deze gebruikers het toch om een sociaal aspect gaat.
Het is daarnaast ook een manier van communiceren die past bij deze tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben zelf bezig met het onderzoeken of er een mogelijkheid is om mensen te werven via een online game. Ik ben bij bijna alle netwerken aangemeld om te zien hoe het werkt en wat ik zelf mee kan. Ik heb sinds deze week een web-log en ik moet zeggen dat ik het best wel leuk vind! Twitter gebruik ik nu steeds meer om "mijn volgers" op de hoogte te brengen van nieuwe artikelen etc.
Het gezien worden is denk ik vooral bij hyves het geval. De foto's zijn bij sommige mensen te uitdagend of zorgen ervoor dat ze (bijna) elke dag een nieuwe of andere foto bij hun profiel zetten om meer mensen naar hun profiel te krijgen.
Ik denk dat bijvoorbeeld een site als LinkedIn erg nuttig is en nu al erg nuttig is voor mensen die opzoek zijn naar een (nieuwe) baan. Er zijn steeds meer mensen in mijn omgeving die zich aanmelden!
Om nog even terug te komen op Hyves, deze site wordt veel gebruikt om sollicitanten te screenen! Je privéleven wordt dus bekeken door een werkgever! Ik ben er zelf erg voorzichtig mee omdat ik vind dat niet iedereen hoeft te weten wat ik in mijn vrije tijd doe.
Wat gebruik jij zelf van de "nieuwe media?"