waarom is er geen sneller internet beschikbaar op mijn adres heb 8mb en iets van 0.67m upload ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Antwoorden (1)

Combinatie van een reguliere ADSL lijn en afstand tot de wijkcentrale.

XS4ALL zit, net als andere DSL-aanbieders als Tele2, op het netwerk van KPN.
Dit bestaat uit koperverbindingen. Deze hebben de eigenschap nogal aan signaal in te boeten naarmate de afstand tot de bron van het signaal (wijkcentrale) groter wordt. (bron 1)
Sneller internet via de huidige techniek in jouw wijk zal daarom in jouw geval alleen mogelijk zijn wanneer de afstand tot de wijkcentrale kleiner wordt.
De wijkcentrale zal echt niet verplaatst worden, dus dan zou je moeten verhuizen.

Als jouw verbinding al sneller wordt, zal dit dus zijn omdat de transporttechniek wordt aangepast (lees: verbeterd).
Dat kan in de vorm van VDSL (Very -High Bitrate- Digital Subscriber Line) zijn. Het maximaal theoretisch haalbare met ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) is 24 Mb/s*. In geval van VDSL loopt dit op tot 50 Mb/s*.
De meest recente techniek binnen DSL-netwerken is VDSL2, ook wel pair bonding genoemd. Het begrip zegt het al: De bestaande koperparen worden gebundeld, waardoor een maximum van 120 Mb/s* mogelijk is. (bron 2)

Voornoemde DSL-technieken zouden er dus voor zorgen dat je per saldo meer signaal binnenkrijgt op dezelfde afstand tot de centrale.

Van glasvezel wordt door providers gedacht dat het de standaard wordt; dat is ook de reden dat bijvoorbeeld KPN het onderscheid tussen DSL-pakketten en glasvezelabonnementen laat vervallen. (bron 3)
Groot voordeel van glasvezel is dat de techniek symmetrisch is, waardoor de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid.
De techniek is volkomen anders dan DSL en in Nederland zijn al abonnementen geweest van 1 Gb/s up/down.

Ook XS4ALL biedt glasvezel aan. Je kan op de website een postcodecheck doen om te zien of dit op jouw adres beschikbaar is.

De providers beslissen deels zelf óf er geïnvesteerd wordt in betere techniek. Dat zal de reden zijn dat de snelheid bij jou relatief laag ligt (al zijn er nog steeds gebieden in Nederland waar niet meer dan 1 Mb/s wordt gehaald).
Meestal zijn dit buitengebieden. Het is dan voor providers financieel onaantrekkelijk om de hele straat open te breken om voor enkele huishoudens een dure kabel te leggen. Vergeet niet dat daar heel wat bij komt kijken, zoals vergunningen die de gemeente moet afgeven, verkeershinder, et cetera.
Je kan natuurlijk altijd je provider bellen om te vragen of er een upgrade gepland staat.

*= Up- en downloadsnelheid bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar het probleem is iemand die ik ken 3 min verder lopen of terwijl 2 straten verder die heeft wel 50mb download en 5 upload hoe kan dat dan ? en heb al meerdere pakketten geprobeert dus daar ligt niet het probleem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En die persoon heeft dezelfde provider?
Het kan zijn dat diegene bij een coax-provider zit. Dan is het appels met peren vergelijken...