Hoelang moet de internetprovider onze surf gegevens bewaren?

Dag mede-goeievragers,

Ik zit al lang met deze vraag in mijn hoofd. Vaak lees je op internet dat providers surfgegevens te lang bewaren dan wettelijk toegestaan. Maar wat is wettelijk toegestaan. Hoelang moet een internetprovider surf gegevens bewaren? En wanneer zijn ze verplicht dit te verwijderen uit hun systeem?

Kunnen jullie mij helpen deze vraag uit mijn hoofd we te jorissen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
4.4K

Antwoorden (1)

De Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens is een Nederlandse wet. Het wijzigt de Telecommunicatiewet en de Wet op de economische delicten. De wet is op 7 juli 2009 goedgekeurd door de Eerste Kamer nadat de minister een voorstel voor een 'reparatiewet' had toegezegd. Naar het Koninklijk Besluit op 25 augustus 2009 is de wet op 1 september 2009 in werking getreden.[1]

De wet is de implementatie van de richtlijn dataretentie van de EU.

De wet houdt in dat internetproviders en telefonie-operators diverse gegevens over internet- en telefoniegebruik gedurende zes tot twaalf maanden moeten bewaren. De bewaarde gegevens kunnen door Justitie worden gebruikt bij het handhaven van de wet en het bestrijden van terrorisme.
fremar