Wat is "cloudcomputing" en wat kan je ermee doen ?

Ik had grrag meer info bekomen ivm "cloudcomputing"
heeft iemand daar ervaring mee ?
Cloudcomputing in de toekomst wat kan je er mee doen
zijn er bepaalde links ivm dit onderwerp ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Cloud computing houdt in dat je data buiten de deur in een serverruimte wordt opgeslagen. De bedoeling is dat het de kosten drukt. Alleen is het op dit moment nog niet snel genoeg.

Toegevoegd na 49 minuten:
Moest het even opzoeken, maar het rapport is weer boven water in PDF voor. Klik op onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik wilde het gaan uitleggen, maar de uitleg van Wiki is zo to the point, dat ik die maar hier neerzet:

"Cloud Computing is een parallel computersysteem waarbij de software verdeeld is tussen meerdere computers op het internet. De "cloud" (nederlands: wolk) staat voor het internet en de delen en acties van de applicatie die niet op de machine van de gebruiker plaats vinden. Dit concept wordt gebruikt om de gebruiker niet meer te verplichten uitgebreide kennis of controle te hebben over de technologie die ze gebruiken. Cloud Computing oogt vooral op hogere algemene efficiëntie van software.
Typische diensten die cloud computing gebruiken dienen om schaalbare en vaak gevirtualiseerde bronnen aan te bieden over het internet. Deze zijn dan beschikbaar via een web browser terwijl de software en data op servers van de dienstverlener blijven. Dit alles gebeurt op aanvraag via zelfbediening en men betaalt naargelang het gebruik of per abonnement."
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dat anders dan 'distributed prosessing'?
of Remote processing ?
AWM
14 jaar geleden
Eigenlijk hetzelfde, maar bij cloudcomputing is er sprake van meerdere computers waarop de zaak draait.
SaaS (software as a Service) is hierin ook niet weg te denken. Zie wiki bron voor meer info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel een beetje moeilijk die antwoorden. Stel je hebt een bedrijf waar een server draait met daarop diverse diensten. Je boekhouding en webwinkel bijvoorbeeld.

Die diensten zijn meestal "hard" gebonden aan die server (de computerkast) en er zijn een operating system, netwerkkaarten, opslag etc nodig anders werkt het niet.
Als je je dienst naar een andere server wilt verplaatsen, (te langzaam, te oud) dan moet je eerst een andere server kopen, inrichten en dan de dienst (en de data) installeren en starten. (en dan nog het beheer)

Stel dat je tussen de diensten en de rest van je server een virtuele laag had die al het verkeer tussen de server en de diensten regelde. VMware is zo'n virtualisatie tool.

De dienst "ziet" of "merkt" niet meer op welke echte server hij draait. De virtuele laag zorgt immers voor "Serverbelevenis.

Met behulp van specifiek tools kun je zo''n virtuele dienst dus naar andere servers verplaatsen waar ook (in dit voorbeeld) VMware op draait.

Externe partijen bieden tegenwoordig server capaciteit aan. Als jij jouw virtuele dienst aanbied aan zo'n leverancier, dan zoekt hij daarvoor server(s) voor je. Welke dat is zal jou boeien. Voor jou is het een wolk van servercapaciteit. Je hebt even extra capaciteit nodig en schakelt daarna weer terug (of niet) zonder zelf servers te moeten kopen/huren en inrichten.

Eigenlijk is dit infrastructuur als een service (je huurt capaciteit)

En dit kan ook voor diensten zoals webmail (Software as a Service)

Het idee is dat je jouw onderneming helemaal voorziet van ICT diensten zonder dat je veel meer dan een browser zoals Firefox of Explorer en een (wireless) internetaansluiting nodig hebt. Geen idee op welke computer jouw diensten draaien of waar jouw data staat. Je kunt erbij wanneer je wilt en er mee doen wat je wilt.