Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer valt je website onder de Nederlandse cookiewetgeving?

Is dat als de eigenaar een Nederlander is?
De server in Nederland staat?
Een NL Domein heeft?

Stel ik heb als particulier een website met een .com domein en een server in Duitsland, val ik onder de wetgeving?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
634

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

"De cookiewet is een Nederlandse wet. Toch kan deze ook gelden voor buitenlandse partijen, hoewel het nog maar de vraag is of dit ook daadwerkelijk gehandhaafd zal worden door de toezichthouder: OPTA".

"Allereerst geldt de Nederlandse wet voor alle bedrijven en diensten die zich ‘op Nederland’ richten, zoals blijkt uit de algemene rechtspraak over bevoegdheid van de Nederlandse rechter. Het gaat dus niet om bijvoorbeeld welke extensie de domeinnaam van de site heeft of waar het bedrijf formeel gevestigd is. U moet alle omstandigheden (zoals taal, betaalmogelijkheden of het nummer van de klantenservice) samen bekijken om de conclusie te kunnen trekken ‘ja, dit is gewoon een Nederlandse site’".

http://www.twinklemagazine.nl/praktijk/2012/09/geldt-de-cookiewet-ook-voor-internationale-sites/

Dit stukje vond ik nog op een andere site:

"Zo komt Bol.com écht niet weg met “we hebben een .com domeinnaam en onze servers staan in Duitsland”. Ze zijn een Nederlandse boekhandel. Amazon.com daarentegen is niet op Nederland gericht, want dat blijkt uit niets. Nou ja, ze sturen je boeken desgevraagd naar Nederland maar dat is het wel zo’n beetje. En die ene factor is niet genoeg".

https://cookierecht.nl/diensten/juridisch-advies/internationale-sites/

Hopelijk is het een duidelijk antwoord en heb je wat aan de linkjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding