Zijn netnummers nog nodig bij voip?

Ik bel over voip bij Ziggo. Voor Ziggo had ik KPN en daar had je vroeger wel gewoon het nummer nodig. Ik heb dus bij nummerbehoud mijn netnummer erbij gemeld bij Ziggo. Maar aangezien het over Voip gaat, heeft het netnummer nog nut?

8 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Het beste antwoord

Nee, die netnummers zijn niet nodig.
(Heel) vroeger, bij de telefooncentrales met hef-draaikiezers was dat fysiek nodig.
Met het tegenwoordige internet zou het geen probleem zijn om compleet nummerbehoud te realiseren. In feite zou ik naar Shanghai kunnen verhuizen met hetzelfde (complete) telefoonnummer dat ik nu heb.
Er moet alleen ergens een lijst zijn met waar een telefoonnummer uithangt.
Zo'n lijst is er nu al voor internetpagina's. De internetbrowser raadpleegt die lijst om het IP-adres van een internetpagina op te zoeken.
En voor het mobiele telefoonnet is het net zo iets. Je kunt met je eigen mobieltje naar Shanghai reizen, en toch op hetzelfde nummer gebeld worden.
Het is starheid van bedrijven om aan die netnummers te blijven vasthouden.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit kan natuurlijk zo geprogrameerd worden dat het ergens anders terecht komt (dus een 020 nummer zou in Groningen uit kunnen komen).
Maar alle telefoon nummers bestaan uit 10 nummers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Decibel
De interlokaal toegangsnummer (meestal 0 te vervangen door 31 voor Nederland) en de 9 nummers (netnummer en toestel nummer).
Om je nummer te behouden zul je dus alle nummers (ook je huidige netnummer) moeten vermelden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Als je het netnummer weghaalt heb je 1. Maar een nummer van 5-7 getallen
2. Een hoop dezelfde abonneenummers Dus dan zal je eerst het hele nummeringssysteem moeten herzien. Dus ik zie niet hoe netnummers weg kunnen, of waarom het starheid is. Of bedoel je heel wat anders, dat het netnummer niet meer de betekenis behoudt en je in Rotterdam 020 zou kunnen hebben en in Amsterdam 010. Dat je een tiencijferig nummer krijgt, onafhankelijk van gebied waarin je woont. Let goed op wat de vrager zegt:
"Ik heb dus bij nummerbehoud mijn netnummer erbij gemeld bij Ziggo." Alsof hij eigenlijk al dacht dat abonneenummer alleen al voldoende zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad een kwestie van starheid.
Stel, je woont in Amsterdam, met telefoonnummer 1234567. Je volledige nummer is dan 0201234567. We kunnen makkelijk afspreken dat de landcode erbij hoort en dat het volledige nummer dus 31201234567 is.
Dan is het toch verder een programmeerkwestie voor de diverse bedrijven/overheden?
Misschien moeten er nog een paar nullen achter om compatibel te zijn met de langere nummers in sommige andere landen.