Mag je afbeeldingen gebruiken van het internet?

1. Mag ik een afbeelding kopiëren van het internet en gebruiken voor mijn website of voor mijn Facebook pagina? Zoals: http://www.facebook.com/marketingfacts... Hun gebruiken veel foto's van het internet(ik neem iig niet aan dat ze dat allemaal zelf fotograferen/maken) op hun facebook pagina zonder daar een bronvermelding bij te zetten... mag dit wel?

2. Mag ik daarnaast foto's van het internet halen en deze bewerken met Photoshop, zodat ze er grappig uit komen te zien? En deze dan plaatsen op Facebook en mijn website...

De website is wel bedoeld voor commerciële doeleinden, maar ik verdien niet aan die foto's. De foto's zijn gewoon voor vermaak.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

1. Dat mag alleen als jij de rechthebbende bent of toestemming hebt gekregen van de rechthebbende (al dan niet vergoed). Een foto heeft automatisch auteursrecht, dat hoeft er niet op te staan (wat velen altijd denken).

2. Hiervoor geld hetzelfde, ook moet je dan toestemming hebben om het beeld te veranderen.

Dat je niet aan de foto's verdient doet daar niks aan af. (Dat je het voor een commerciële site gebruikt maakt het eerder alleen maar erger, misschien dat daar iemand anders wat over kan zeggen).

Toegevoegd na 3 minuten:
In de praktijk zie je dat bijna iedereen dit aan zijn laars lapt (vooral op sociale media), je moet echter uitkijken met bedrijven die hier een slaatje uit proberen te slaan. Er zijn bedrijven die een hele rits foto's op het net zetten en daarna jou aan gaan klagen(of eerder gaan dreigen een rechtszaak aan te spannen) als je het op je site zet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bronvermelding heeft geen enkel nut, het maakt alleen duidelijk dat je weet wie de fotograaf was, het heeft voor zover ik weet geen enkele juridische waarde. Jij bent trouwens ook onjuist als je aangeeft dat je niet aan de foto's verdient. Als je verdient aan je site dan hebben die foto's blijkbaar een rol in, wie zou er kijken op een site zonder foto's als de tegenhanger wel foto's heeft. Dat een andere site dit doet al dan niet met bronvermelding (wat helemaal niet hoeft als de auteur dat niet verplicht) maakt niet dat het mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/ Hier wordt het allemaal duidelijk uitgelegd.

Andere antwoorden (1)

Dat is een lastige! De meeste mensen slaan een foto op en gebruiken deze, echter; er zijn voorwaarden.

- Er zijn websites op het Internet waar je foto's kunt kopen, dan krijg je een eigendom.

- Kom je op een website van een fotograaf, dan zal hier wellicht copyright op zitten en mogen niet worden gebruikt.

- Er zijn websites waar je gratis foto's kunt gebruiken, deze foto's zijn geen eigendom maar mogen wel gebruikt worden.

Wil je dus echt een foto gaan gebruiken en niet voor verrassingen komen te staan, dan dien je even contact op te nemen met die website / bedrijf of de voorwaarden doorlezen, aangezien dit per site verschillend is.

Iets gebruiken zonder toestemming wat niet van jou is blijft uiteraard diefstal.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op alle foto's zit automatisch copyright, niet alleen op dat van sites die fotografen hebben en waar het meestal expliciet bij staat. "Iets gebruiken zonder toestemming wat niet van jou is blijft uiteraard diefstal." Dat is echt volledig onjuist. Zowel digitaal als in de echte wereld.