PageRank is een methode om pagina's op internet te ordenen naar belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pagerank (genoemd naar Google oprichter Larry Page) was/is een methode van Google om een website authoriteit te geven. PR 0 is heel slecht. PR 9 is uitmuntend.
Hoewel de PR een aardige indicatie is hoe Google naar een website kijkt, is het niet meer zo heilig als vroeger. De PR wordt bepaald op basis van een beperkt aantal variabelen. Op welke plek webpagina's worden getoond in zoekresultaten, hangt van veel meer factoren af. Zie hiervoor het overzicht van SEOmoz. Op PRchecker kun je zien welke PR een website heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pagerank is de naam van het algoritme wat Google gebruikt om de autoriteit van een pagina te berekenen. Het is ontwikkeld door de oprichters van Google. Pagerank wordt bepaald door een democratisch proces op het internet. Het aantal stemmen(binnenkomende links) bepaald de pagerank van een website.

Zijn er twee websites over het zelfde onderwerp dan zal de website met de meeste stemmen de hoogste positie in de zoekresultaten ontvangen.

Update: Pagerank hangt tegenwoordig af van veel meer factoren dan enkel de binnenkomende links. Binnenkomende links van zeer relevante websites, sociale populariteit (facebook, twitter) en nog veel meer. Ik zal hier binnenkort een artikel aan spenderen.

Het proces is niet geheel democratisch, niet elke stem heeft dezelfde waarde. Een binnenkomende link van een hoge pagerank is meer waard dan een link van een pagina met een lage pagerank. Dit is inmiddels al verouderd. De waarde van een binnenkomende link (backlink) wordt door meerde factoren bepaald.