Ik kan mij girorekening online bekijken, maar ik heb geen TAN codes. Kan een hacker dus niets van mijn rekening halen?

Ik bankier niet online omdat ik het niet vertrouw. Ik heb dus ook nooit TAN codes aangevraagd. Het enige wat ik kan is mijn saldo en afschriften bekijken. Zijn mijn rekeningen dan veilig voor hackers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Als je geen TAN-codes hebt aangevraagd dan kan er geen betaalopdracht gegeven worden, dus in zoverre is het veilig.
Een theoretische mogelijkheid is dat een hacker in jouw plaats een TAN-lijst weet aan te vragen en uit jouw brievenbus te stelen, dan heeft hij wél en jij nog steeds niet de mogelijkheid om geld van jouw rekening over te maken.
Het is een zeer onwaarschijnlijk scenario, maar het geeft aan dat het eigenlijk slim is om zelf de TAN-codes aan te vragen voordat een ander dat zou kunnen proberen.
Overigens kun je de TAN-codes ook per keer naar je telefoon laten SMSen, als iemand anders dan probeert geld over te maken krijgt niet hij maar jij de code toegestuurd.
Hij kan dus niet bevestigen en jij ziet dat iemand anders probeert te frauderen.
Uit eigen ervaring met de ING bank weet ik dat het betaalsysteem behoorlijk waterdicht beveiligd is, ik gebruik al meer dan 20 jaar computer voor bankieren met twee rekeningen, eerst met Girotel, later met internetbankieren: nooit iets mee misgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan geen online acties doen want je hebt geen TAN codes. Dus ben je veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, goed te weten. Je leest er regelmatig over.
Dat ligt er aan welk systeem je gebruikt, de klanten van ing hebben tan codes of een chipkaart lezer welke elke keer een code produceren. Helemaal veilig is het natuurlijk nooit, maar zelfs al zou het gebeuren dan betaald de bank uw schade.