Waarom leveren veel internet providers tegenwoordig routers die je niet meer zelf kunt instellen?

Toegevoegd na 40 minuten:
B.v. Online (nu T-Mobile) en tegenwoordig ook Telfort.
Routers zijn helemaal dichtgetimmerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare vraag, want internet providers leveren niet tegen wil, je kan ook zelf een router kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Danielvraagt mijn internetprovider "dwingt" je de door hem geleverde router te gebruiken. Een router uit de winkel gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is online veranderd in tmobile nee toch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan maar gauw op zoek naar een andere provider
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@n00b SSID, wachtwoord, type versleuteling, port forwarding, wds, kanaal ... om maar wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je de naam van de router kunnen geven merk/nummer? En heb je dit al op fora bevestigd gezien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sherpa en Danielvraagt. Ik neem aan dat Sherpa een combinatie modem/router bedoelt, zonder modem gedeelte heb je geen internet en dan kan je ook niks met een zelfgekochte router.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt tegenwoordig draadloze modems. Dus modem met ingebouwde draadloze router in 1 apparaat. Maar mij lijkt dat je daar gewoon in kan komen. Als het goed is heb je het wachtwoord voor de router erbij gekregen. Anders klantenservice bellen.

Het beste antwoord

Dat wordt gedaan om door gebruikers zelf veroorzaakte fouten te voorkomen.
Het kost erg veel geld om de stumpers die zelf iets fout instellen en dan beginnen te huilen bij de helpdesk te assisteren om de fout te zoeken en op te lossen. De hobbyisten die zelf willen experimenteren worden, door het dichtzetten, aangemoedigd zelf een modem te kopen en bij problemen gewoon het origineel terug te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De enige rede die ik kan verzinnen is dat de provider er zeker van wil zijn dat bij alle klanten de maximale beveiliging aan staat bv WPA2-PSK/TKIP

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb net even op de site van telfort gekeken en daar kan ik nergens opmaken dat je router niet zou kunnen instellen. Ik begrijp zelfs dat je draadloos helemaal zelf moet instellen omdat het modem standaard met draadloos uit wordt geleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen (zou behoorlijk irritant zijn aangezien niet alles werkt met WPA2) en dan nog zouden ze alleen het beveiligings gedeelte vast kunnen zetten en nog wel port forwarding/SSID bereikbaar kunnen houden.