Hebben professionele sites (zoals Wikipedia) voorrang bij zoekopdrachten op Google?

Vaak als ik iets op zoek bij Google komt het resultaat van Wikipedia als eerste in de lijst te staan. Is dit expres gedaan? Omdat die site professioneel is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Zoekmachines zoals google werken met een heleboel variable om te bepalen welke site bovenaan komt bij een zoekopdracht.

Maar het systeem is gebaseerd op hoe voor wetenschappers wordt bepaald hoe goed hun artikelen zijn. Namelijk door te kijken hoevaak aan een bepaalde pagina/artikel gerefereerd wordt. Als er 1000 mensen naar een wikipedia pagina over hoogtevrees linken, dan gaat google er vanuit dat deze pagina dan ook belangrijk is als je naar hoogtevrees zoekt. Een link wordt als het ware gezien als een stem voor de kwaliteit van die pagina.

Daarnaast wordt gekeken naar hoe populair de linkende site is. Oftewel, als jij vanaf jouw site die 3 bezoekers heeft per maand en 1 inkomende link verwijst naar een pagina, wordt jouw 'stem' minder zwaar meegewogen dan wanneer een site als Geenstijl met miljoenen bezoekers en duizenden inkomende links naar diezelfde pagina verwijst.

Hiernaast wordt ook gekeken naar de woorden die daadwerkelijk voorkomen op een pagina, groepen woorden die vaak voorkomen op pagina's over dat onderwerp en waar op de pagina die woorden staan bijvoorbeeld.

Wil je hier meer over weten, of je eigen plaats in de zoekresultaten verbeteren kun je zoeken naar "SEO" Search engine optimization.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee dat heeft er niets mee te maken. Google houdt een enorme geschiedenis bij van eerder gemaakte keuzes via google van jou en andere mensen, en baseert daarop de volgorde.
(overigens vraag ik me af wat er zo professioneel is aan wikipedia?)