Mijn internetverbinding is rot. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb al dagenlang last van moeizaam internet. Ik weet niet waar het aan ligt. We hebben draadloos internet, en soms moet ik een kwartier wachten voor een nieuw scherm is geopend. Tweede vraag: Bestaan er apparaten waarmee je een internetverbinding op je computer kunt aansluiten, want dat zou een goede oplossing zijn.
Vijftig procent van mijn inkomsten moet ik namelijk via het internet verdienen. Heel vervelend dus!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Ritsuka
12 jaar geleden
Weet je zeker dat het aan internet ligt, en niet aan trage pc?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draadlood>bedraad. Router en modem ff stroom eraf en erop. http://www.speedtest.net/

Het beste antwoord

Het is uiteraard moeilijk om op afstand te bepalen waarom jouw internetverbinding traag is. Er is echter een veel voorkomend probleem dat ik hier zal beschrijven, inclusief een oplossing.

PROBLEEM
Steeds meer mensen maken gebruik van draadloos internet in huis, waarschijnlijk ook in jouw omgeving (jij zelf, de linker buren, de rechter buren, de buren van de buren, etc.). Om draadloos informatie van modem of router naar je pc te sturen wordt gebruik gemaakt van een verzend/ontvang "kanaal". Er zijn over het algemeen 13 kanalen beschikbaar voor het verzenden van deze informatie. Als steeds meer mensen draadloos internet gebruiken, wordt de kans groter dat men dat doet over hetzelfde kanaal (of een naburig kanaal). Stel je voor dat jij zelf informatie ontvangt/verzendt via kanaal 7, jouw linker buren werken ook op kanaal 7, de buren van de buren werken op kanaal 6 en jouw rechter buren werken op kanaal 8. Doordat al deze kanalen dicht bij elkaar liggen gaan de informatiestromen invloed op elkaar uitoefenen ("interferentie"/kanaalverstoring) en neemt de snelheid van jouw eigen internet aanmerkelijk af.

OPLOSSING
In het modem of de router waarmee je werkt, kun je softwarematig aangeven via welk kanaal informatie verzonden en ontvangen moet worden. Door verschillende kanalen te testen (kanaalinstelling wijzigen, modem opnieuw softwarematig laten opstarten en kijken of snelheid verbetert) kun je uiteindelijk vaststellen op welk kanaal jouw internet de beste snelheid haalt. Ook zijn er programmatjes op Internet te vinden die inzichtelijk maken op welke kanalen in jouw omgeving wordt gewerkt (ik gebruik zelf een Mac dus weet niet wat je voor PC kunt dowloaden). Dit maakt het instellen makkelijker: Kijk op welke kanalen jouw omgeving verzendt/ontvangt en kies voor jouw modem of een router een kanaal dat tenminste 2 nummers afwijkt van de gebruikte kanalen in jouw omgeving. Als bijvoorbeeld 5, 7, 8, 9 veel in gebruik zijn, kies dan kanaal 3 (ver weg van de hoge kanalen en tenminste 2 nummers weg van kanaal 5). Ook 11 zou een optie kunnen zijn in dit voorbeeld.

Nogmaals, ik kan van hieraf niet bepalen of jij te maken hebt met het beschreven probleem maar het is niet ondenkelijk omdat deze kanaalverstoringen vaak voorkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik lees net dat Netstumbler een programma'tjes is waarmee je kanalen in jouw omgeving kunt controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zou een 'dongel' kunnen proberen van KPN: http://www.kpn.com/zakelijk/mobiel-werken/dongel-van-kpn.htm?campaignid=psAW-MIK2-b&gclid=CNP8xqqVkK0CFQaGDgodOT7wnw

Wat je kan doen om je internet nu al sneller te maken: haal de kabel van je router er uit en wacht een halve minuut. Sluit hem dan weer aan, je internetverbinding zal zichzelf weer moeten herstellen. De kans is dan groot dat je internet weer een stuk sneller is.

Verder kan je je modem nog resetten maar ik weet niet exact hoe je dat moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het draadloos internet wel je eigen internet, of zit je op het netwerk van iemand anders? Als je niet meer draadloos wilt, kun je gewoon de modem verbinden met je pc, met een ethernetkabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een kabel te gebruiken tussen je modem/router naar je werkplek ( laptop/pc) los je alvast 1 probleem op. Kosten minder dan € 5. Ik werk zelf ook veel op het internet en heb 1 laptop draadloos en de rest bedraad. De laptop is degene met de minst fijne verbinding.

Ook je pc kan traag/besmet zijn of hardware matig defect. Maar dat was de vraag niet.

Zit je bij een kabelboer, laat dan je modem eens opnieuw opstarten door de stekker 2 minuten uit de stroom te halen.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit is stap één, want zo sluit je uit af het een de draadloze verbinding ligt.
Tweede vraag: Bestaan er apparaten waarmee je een internetverbinding op je computer kunt aansluiten, want dat zou een goede oplossing zijn.

ja, dat heet een MODEM, misschien heb je er al eens van gehoord.. je hebt modems die over de telefoonlijn gaan (sinds de jaren 80?), maar tegenwoordig heeft men vooral digitale modems die buiten de frequenties van de telefoon/tv signalen gaan.

even terug op je eerste vraag:

het beste wat ik je aan kan raden is gewoon een goed pakket bij een bekabelde provider (over de kabel is het snelste), zelfs thuis geen wifi gebruiken, alles wat je door de lucht stuurt is redelijk onveilig, en dan natuurlijk nog dat een kabel gewoon stukken sneller is, kan ook minder misgaan (ok draadloos internet kan je niet kapot knippen, maar wel verstoren, bv buren op hetzelfde kanaal.. etc..)

dusja gewoon oldschool ziggo/upc bellen, aan laten sluiten, en een ethernet kabel van je modem naar je computer..