Zijn internet en world wide web een Amerikaanse of een Europese uitvinding?

Op internet staat dat ARPAnet (Am.) de voorloper is van
internet en tevens dat WWW door CERN (Eur.) ontwik-
keld is!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Internet vindt zijn oorsprong uit de V.S.

"De oorsprong van het internet is terug te voeren tot ARPANET, een in 1969 in de Verenigde Staten gestart netwerk van universiteitsnetwerken dat later ook militaire netwerken met elkaar verbond. Inmiddels is het internet een mondiaal fenomeen, dat het karakter van massamedium heeft gekregen. Als een van de succesfactoren wordt wel genoemd dat het volledige internet eigendom van niemand is, terwijl de fysieke onderdelen wel degelijk een eigenaar hebben."

www is inderdaad Europees.

"Het www is ontwikkeld vanaf 1991 door Tim Berners-Lee, een softwareontwikkelaar van de gebruikersondersteuningsafdeling van CERN, het Europese instituut voor kernfysica in Genève, en diens projectmanager Robert Cailliau."

Je hebt dus gelijk in je omschrijving. Hier het bewijs daarvan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Attitude geeft het al aan, je hebt gelijk met je stelling dat arpanet in de VS en www in Europa is uitgevonden, dus dan blijft over de reden waarom je deze vraag stelt. Misschien denk je dat internet en www hetzelfde zijn, maar dat is niet zo. Internet bestond al veel langer dan www en in die tijd werd het voornamelijk voor email en (tekst!)nieuwsgroepen gebruikt. Later kwamen daar ftp-sites bij waar je o.a. software kon downloaden. Pas toen computers voldoende grafische mogelijkheden kregen, en (relatief) snelle internetverbindingen beschikbaar kwamen kon het www ontwikkeld worden.
gvrox