Wat vraagt meer van je internetverbinding?

Wat vraagt meer van je internetverbinding? Downloaden van games of spelen van online games. Denk hierbij aan WoW of Playstation Network.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

De maximale bandbreedte van een internetverbinding is tegenwoordig erg groot. Een megabyte (8x zoveel als een megabit dus) per seconde is geen uitzondering meer.
Zulke snelheden zijn bij een goeie p2p (peer to peer, dus rechtstreekse verbinding tussen twee breedband-abonnees) verbinding goed te halen als je downloadt.

Dat lijkt me wel erg veel informatie voor een gemiddelde game om te verwerken. Je moet je voorstellen wat voor informatie jouw client (software die verbindt met een gameserver) aan informatie nodig heeft van de andere client (je tegenstander bij een game). Dat gaat meestal om locatie en beweginten van verschillende objecten in een virtuele 3D omgeving, scores, en hooguit een audiostream.

Dan kom je bij lange na nog niet aan 1 megabyte per seconde.

Dat kan ook niet, want welke game zou nou vereisen dat je zoveel bandbreedte hebt? Niemand zit constant op zijn maximale bandbreedte. Een game die dat zou vereisen zou continu haperen bij het miste of geringste beetje informatie dat buiten de game om over de lijn wordt gestuurd.

Bij downloaden wordt steeds zoveel mogelijk van de bandbreedte gebruikt, terwijl bij een game een min of meer constante datastream nodig is, en daarom moet die wel een stuk minder bandbreedte nodig hebben, voor de zekerheid dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Games spelen is ook downloaden, je download de gegevens van wat andere spelers doen.

Maar spellen downloaden vraagt meer van je verbinding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over het algemeen downloaden. Dit is wel afhankelijk welke software je gebruikt om te downloaden. Want download software kan je volledige bandbreedte gebruiken terwijl games dit over het algemeen niet doen.

Maar hier is niet een vast antwoord op te geven. Dit is afhankelijk van de software waarmee je download en welk spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Downloaden neemt over 't algemeen véél meer (zolang je aan 't downloaden bent, dan. Na 't downloaden gebruik je natuurlijk 0 mbit/sec.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee verschillende prestatie-maatstaven voor een internetverbinding.

De ene is de doorvoersnelheid (throughput). Die geeft het aantal MB/s aan.

De tweede is de pingtijd. Die geeft aan hoe lang het duurt voor er informatie over en weer is gestuurd. Het is, zeg maar, de reactiesnelheid van het systeem.

Voor het downloaden is het de doorvoersnelheid die telt. Al duurt het een halve seconde voordat de download start, als die grote applicatie vervolgens met 150 MB/s binnenkomt maakt dat niet uit.

Voor het spelen is vooral de reactietijd van belang. Er wordt niet zo gek veel informatie verstuurd, maar het is wel van belang dat die informatie er heel snel is - anders zie jij op jouw scherm alles pas een halve seconde te laat.

Je praat dus over verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich kan je downloaden met een verbinding van 2 bit per minuut. Het gaat alleen niet zo vlug.....

Voor online spellen heb je doorgaans ook geen uitzonderlijke verbinding nodig (maar vergis je niet in de hoeveelheid data die je uitwisselt met de server; een verbinding met een data limiet is niet aan te raden) maar een constante verbinding met een lage ping is wel heel belangrijk. Ik kan je uit ervaring zeggen dat je WoW nog heel redelijk kan spelen met zelfs meer dan een seconde vertraging (onweer + brakke bekabeling = gefrituurd modem) en dat is echt extreem voor een ping maar dat wil niet zeggen dat dit niet enorm irritant is. Signaal onderbrekingen zijn echter wel funest. Hoe snel je verbinding ook is en hoe laag je ping mag zijn, als je signaal regelmatig onderbroken wordt kan je online spellen echt vergeten (wifi verbindingen kunnen nogal eens voor irritatie zorgen in die zin).
In de zin van betrouwbaarheid stelt een spel dus in wezen hogere eisen aan je verbinding en in geval van bandbreedte stelt meestal downloaden van films de hoogste eis.

De meeste internet providers in Nederland overigens bieden een uitstekende verbinding en download snelheid is vaker beperkt aan de kant van de aanbieder dan bij de breedband aanbieder.