Is chatroulette gevaarlijk?!

http://www.chatroulette.com

Via een webcam chat je met onbekenden. Na het bezoeken van de site, wordt met één druk op de knop automatisch je webcam gestart. Willekeurig krijg je steeds mensen vanuit de hele wereld voorgeschoteld..

Natuurlijk kunnen de mastruberende mannen je afschrikken, maar zitten er nog meer gevaren aan dit 'onschuldige' tijdverdrijf?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
10.7K

Het beste antwoord

Er zit wel een gevaar aan: de beelden die jij verstuurd via de webcam, komen aan op de computer van de ander. Dit betekend dat hij het IP adres van jou ook kan achterhalen. Dat hoeft niet veel uit te maken, in de meeste gevallen zal zo iemand dan niet meer weten dan welke provider je gebruikt en uit welke woonplaats je komt. Er zijn echter mogelijkheden waarmee het IP-adres teruggelinkt kan worden naar een (woon)adres. De kans is zeer, zeer klein dat je iemand tegenover je vind die dit wil en kan, maar de kans is er.

Ook kun je onbewust dingen over jezelf blootgeven met een camera. Let erop dat je niet bepaalde kenmerkende dingen in beeld hebt staan. Boeken kunnen aangeven wat je studeert of wat voor werk je doet, het zicht naar buiten kan iemand herkennen, misschien heb je iets in beeld met je naam erop of een telefoonnummer of adres. Het is handig om dat soort simpele dingen even te controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een ander het kan ontvangen, kan die ander achterhalen bij welk IP-adres de webcam vandaan komt. Met de tussenstap van die site is dat wel een heel stuk lastiger, maar de echt goede computernerd kan dat. Gelukkig zijn dat er niet zo veel :)

Andere antwoorden (3)

Afgeschrikt worden door je masturberende moeder.

Als er mensen zijn wie je niet wilt tegenkomen bij het cammen of door wie je niet achter de cam gespot wilt worden, is het écht een roulette. Maar dan een Russische.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt zelf al het het vermoeden, het gevoel dat er een riskant kantje aan zit, anders zou je de vraag niet stellen,
Als je dit webchatten nu zou ""vertalen"" naar de gewone wereld: je praat met Jan en Alleman. Misschien ben je wel, net als ik, iemand die graag babbelt, in de tram, trein, de lift, noem maar op. Maar in die gevallen maak je toch, onbewust, vanuit je eigen referentiekader, een selectie. En als je een grote ervaring hebt met babbelen met vreemden, is die selectie vrijwel altijd goed.
Nu maak je niet zelf een selectie, je krijgt van alles voorgeschoteld, en die mensen zien jou ook. Misschien zou je daar in de gewone werkelijkheid niet voor kiezen.

Ergo (dus). Ik zou altijd kiezen bij chatten op internet, voor een kiesfilter ertussen. Eerst maar even met woorden, en dan, als je nieuwsgierig bent geworden, even kijken.
Je wilt toch niet geconfronteerd worden met personen die je eigenlijk nooit zou willen ontmoeten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ineke, voordeel van deze site is dat je totaal geen gegevens van elkaar hebt. Via jouw manier krijgt de gebruiker aan de andere kant al eerst gegevens, zoals een gebruikersnaam en eventueel andere informatie uit het profiel van de site die je gebruikt om in contact te komen. Dit brengt al een risico met zich mee. Om daarna in direct contact te treden via webcam, vaak via een medium als MSN, is naar mijn idee een stuk gevaarlijker dan wanneer er een site met beheerders tussen zit. Ik zal altijd mensen afraden om met vreemden te chatten via MSN, laat staan met beeld erbij. Hoe goed hij ook is met teksten typen. En dat is gebaseerd op flink wat ervaring bij het helpen van mensen die op deze manier in de problemen zijn gekomen.
Er zit een redelijke beveiliging ingebouwd: als je geen mooie jongen of meisje bent, dan blijft niemand meer dan 10 seconde met jou verbonden.
Oud noch jong, masturberend of niet.

Voor jong, knap en dom is er wel het risico van de de vos Reinaarde: je bent zo mooi, doe je broekje even uit

Deze site heeft geen lang leven, want voor niemand is er wat wils. En zolang je zelf maar niet bloot achter de cam gaat zitten, kan je verder weinig gebeuren, zelfs niet als met je buurmens zou worden doorverbonden. Saaie site.