Wie kan mij in Jip- en Janneketaal uitleggen wat een IP-adres is?

Graag kort en bondig. Wat is het, hoe is het opgebouwd (kun je bv aan een IP adres zien waar het vandaan komt), wie/wat bepaalt welk IP adres je krijgt, heb je altijd hetzelfde ip-adres (ook als je draadloos internet)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
17.3K

Antwoorden (10)

het is een registratienummer van je internetverbinding. als je thuis een telefoon hebt, is het te vergelijken met een telefoonnummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een identificatie nummer van een computer.

Dus iets anoniem plaatsen is eigenlijk niet mogelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een label van een paar getallen en puntjes, waar je wereldwijd aan te herkennen bent... Net als dat jouw adres uniek is in deze wereld, is je i.p. adres uniek...

Er zijn plekken op de wereld waar computers staan die niets anders doen dan die getallen omzetten naar tekst en anders om... Dus als je naar www.satsang.nl wil gaan dan ga je naar die dns-server en die maakt daar een i.p. getalletje van en dan krijg je te zien wat je wilde... Zo gaat dat met alles, ook een email adres wordt omgezet intern tot een i.p. adres, en zodoende weet internet waar je zit en kan de email op jouw scherm terecht komen...
Zo simpel is het...

En ook dat i.p. adres is je veiligheidslek, als je namelijk iets doet wat niet hoort, dan zal de recherche jou ook weten te vinden op basis van dat zelfde getalletje...

En neem van mij aan anonimiteit bestaat niet op het net... Maar dan ook voor geen cent... Alles, maar dan ook alles zit op het net, criminelen, politie, de maffia, alles alles...

Ik ging niet technisch zoals IP4 en IP6 en routing enz enz... ik denk dat dit voldoet...

Toegevoegd na 36 seconden:
Dus zo zegt Jip dat tegen Janneke...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kopt dat gewoon hoor. Alkunnen sommige mensen zichzelf aardig verstoppen, maar uiteindelijk is elke PC te achterhalen.
Een IP adres is een adres waarmee computers elkaar op het internet kunnen bereiken. Het heeft typisch de vorm van een serie van 4 blokken met 3 cijfers, gescheiden door puntjes. Tenminste, als wij als mensen er mee te maken hebben. Dus in plaats van te zeggen 'Ik wil de laptop van Janneke in de pieter paul straat 28 enschede bereiken, gooit een computer op internet een verzoek uit:

Computer met nummer 137.224.101.01 geef eens een reactie!? Ik ben computer 137.224.100.02

Dan gaan de compters in je omgeving die als taak hebben boodschappen door te geven dit bericht over internet versturen en wachten tot een computer reageert.

Een leuke site als je wilt weten waar je eigen compter nu eigenlijk staat: http://www.ip-adress.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De makkelijkste vergelijking van wat een IP adres is inderdaad met je telefoonnummer. Dus aan de hand van een IP adres kan je dan de bijbehorende computer vinden.
Wie bepaalt je welk IP adres krijgt is:
1) Je internet provider
2) Je eigen routers (als je die hebt)
Ad 1) Sommige providers geven je steeds hetzelfde IP-adres als je je aanmeldt (=computer aanzet), sommige providers geven mogelijk iedere keer een ander nummer. Het eerste heet: statisch IP, het laatste dynamisch IP adres (zie ook het DHCP protocol, waarbij de D staat voor Dyamisch).
Ad 2) Je routers thuis of onderweg (hotspots) werken meestal met het DHCP protocol, dus die bepalen dan jouw IP adres. Deze laatste beginnen vaak met: 192.168.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ip-adres is een uniek nummer dat wordt toegekend aan iedereen die verbinding wil maken met internet en bestaat in de huidige versie uit 4 sets van getallen tussen 0 en 254. Hierbinnen zijn alle variaties mogelijk, maar omdat een intern netwerk met een enkele verbinding naar de buitenwereld anders veel te veel ip-adressen nodig zou hebben (namelijk 1 voor iedere pc) zijn er enkele ranges gereserveerd. Met die zogenaamde private ranges kun je niet rechtsstreeks op internet maar kan slechts een intern netwerk gemaakt worden; voor de buitenwereld zorgt een router voor een koppeling aan het externe ip-adres.

De interne ranges zijn 192.168.xxx.xxx , 10.xxx.xxx.xxx en 172.16.xxx.xxx - 172.31.xxx.xxx. Verder is er nog de range 169.254.xxx.xxx, deze wordt gebruikt wanneer geen geldig ip-adres kan worden bepaald, de 127.xxx.xxx.xxx als loopback oftewel localhost etc, zie de link.

Iedere internetaanbieder heeft 1 of meerdere blokken ip-adressen toegewezen gekregen, dus ja aan het ip-adres kun achterhalen bij welke provider iemand zit. Dit geeft dus niet aan of iemand in amsterdam of in groningen zit, je kunt het alleen herleiden tot het feit dat beide gebruikers bijvoorbeeld via Tele2 internetten.

Het echte externe ip-adres wordt dus door je provider toegekend, dit is meestal hetzelfde maar gebeurd tegenwoordig bijna altijd op basis van DHCP, dat wil zeggen een dynamische toekenning. Het kan hierdoor voorkomen dat je eens in de zoveel tijd van de provider een nieuw adres krijgt toegewezen. Je externe ip-adres kun je opzoeken in je router / modem of door naar de site http://www.whatismyip.com te gaan.

Intern, dus achter het modem of de router wordt een intern ip-adres uitgegeven, meestal ook weer op basis van DHCP door de router of het modem aan alle pc's in het netwerk. Dit is altijd een ip in een van de bovengenoemde private ranges, meestal wordt bij 192.168.1.1 begonnen, maar dit hoeft dus niet.

De tweede link verwijst naar een site waar je kunt opzoeken in welk netblock een host zit en zo de eigenaar van de block en dus provider vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan is dit alleen nog maar versie 4, terwijl men al geruime tijd druk bezig is om IPv6 te implementeren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is eigenlijk de 'naam en adres' van je computer op het moment dat je verbonden bent met het internet of een netwerk. De servers weten dan precies waar jou computer staat en waar de informatie vandaan komt of heengaat.

Het IP-adres is opgedeeld in verschillende blokjes, waarbij vooral de eerste nummers vaak iets zeggen over de plaats van herkomst ; het land bijvoorbeeld.

Je IP-adres is uniek, maar niet altijd hetzelfde. Je kunt een ander IP-adres aanvragen als jij dat wilt (bijvoorbeeld omdat je IP-adres ergens geblokkeerd is), en als je op een ander netwerk aangesloten bent of tijdelijk op een draadloos netwerk, krijg je ook steeds een ander IP-adres toegewezen. En als die in een netwerk zit, heeft bijvoorbeeld zelfs je printer een eigen IP-adres.

Eventueel kun je herkenning van je IP-adres omzeilen door via een proxy-server te internetten. Je werkt dan niet rechtstreeks vanaf je eigen PC, maar via een site die je eigen IP-nummer verborgen houdt en alleen het IP-nummer van de server doorgeeft. Anonymouse is er zo een. Je moet overigens wel echt kwaad willen omdat zo te doen, fatsoenlijke mensen hebben het in de regel niet nodig, en veel fora zullen dan ook series IP-adressen die beginnen met het nummer van dergelijke servers blokkeren. Ook grote bedrijven hebben nog wel eens de mogelijkheid voor werknemers om via die server te internetten. Dat is dan niet anoniem, maar lastiger te traceren dan een rechtstreeks IP-adres.

Wanneer je het IP-adres van iemand weet, kun je via verschillende websites erachter komen waar (ongeveer) de computer van die persoon zich bevindt. Niet helemaal op straat- en huisnummernivo, maar wel redelijk in de regio. Tenzij deze persoon natuurlijk een proxyserver (anoniem of van een bedrijf) gebruikt.

Als je als forumbeheerder bijvoorbeeld een lijstje van alle IP-adressen van je gaste nvoor je hebt, kun je na een tijdje oefening aan die adressen al zien welke provider iemand heeft, uit welk land hij komt , of dat het een zoekrobot is. Dat kan handig zijn, maar verder heb je er weinig aan. IP-adressen zijn vooral heel handig om mensen te blokkeren die zich op fora misdragen maar niet handig genoeg zijn om een ander IP-adres te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Jip- en Janneketaal is lastig, maar ik ga het proberen.

Stel je het Internet voor met allemaal postkantoren.
Elk postkantoor heeft een uniek adres en staat via buizenpost in verbinding met andere postkantoren.

Elk postkantoor beheert een aantal huizen die ook elk een uniek adres hebben.

Als huis A nu iets naar huis B wil sturen, dan zet je het adres op de envelop en doet het op de buizenpost naar je eigen postkantoor.

Je eigen postkantoor kijkt eerst of huis B in z'n eigen gebied zit. Zo ja, dan dropt je postkantoor het in de buis naar huis B. Zo nee, dan kijkt ie zijn lijst met postkantoren welk postkantoor huis B beheert en op welke buis ie het bericht moet droppen zodat je bericht de goed kant op gaat.

het postkantoor dat het bnericht ontvangt doet weer hetzelfde. Dus stuurt het op de buis naar huis B of kijkt weer naar welk postkantoor het bericht anders moet.

De berichten zijn in werkelijkheid geen enveloppen, maar hebben wel een soort digitale envelop die alle postkantoren en huizen begrijpen. Hietr staat bijvoorbeeld de lengte van het bericht, of het een spoedbericht is en het adres van huis B.

De postkantoren zijn feitelijk routers.

De buizen zijn in werkelijkheid kabels.

Het adres is een reeks nummers (a.b.c.d)
Elke computer moet ook opgeven tot welk postkantoor het gehoort (default gateway)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een IP adres is hetzelfde als een telefoonnummer, maar dan voor een computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een IP (IPv4) adres is een uniek getal welke je krijgt van je internet provider. Hierdoor is het mogelijk om te weten welke data bij welke internet gebruiker hoort.

Denk aan een telefoonnummer of postcode+huisnummer.

Er zijn blokken adressen welke per regio worden uitgedeeld en daaraan kun je herkennen waar iemand zich globaal zit.

De uitgifte is bij de meeste mensen dynamisch dus tijdelijk.

IP v6 is de nieuwste versie en heeft een adres welke veel langer is. En dat IP v6 adres bestaat uit cijfers en letters.

Tot zover in het kort.