Is er een manier om Firefox standaard geen cookies te laten accepteren, maar wel selectief?

Wat ik wil is dat Firefox standaard geen cookies accepteert, maar dat wanneer een website een cookie wil zetten, ik een melding krijg waarop ik kan kiezen om de cookie te accepteren, tijdelijk te accepteren, of af te wijzen.

Dit werkt niet simpelweg door de optie "Cookies accepteren" uit te schakelen. Dat is een alles of niets optie. Geen cookies is geen cookies en dan kun je dus niet inloggen op cookiegebaseerde sites zoals Gmail en ook GV.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Ik kan je een antwoord geven voor de Engelstalige versie van Firefox. Ik denk dat je er wel in zult slagen de Engelse teksten naar jouw Nederlandse versie te vertalen.

Ga (via Tools --> Options) naar de tab Privacy. Zet daar "Accept cookies from sites" uit.

Nu wordt geen enkele cookie meer geaccepteerd.

Klik nu op de knop "Exceptions..." die naast deze instelling staat. Type bijvoorbeeld "www.goeievraag.nl" in, en kies vervolgens voor "Allow" of voor "Allow for Session" - net wat jij wilt.

--

Dit is nét niet helemaal wat je wilt (er wordt jou geen vraag gesteld), maar het komt heel erg in de buurt, vermoed ik.

Zie de plaatjes om het wat duidelijker te maken.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oplossing die je aandraagt is me bekend en is inderdaad ook niet wat ik vraag. Ik wil niet elke keer met de hand m'n configuratie aan hoeven passen. Meer dan 1 a 2 knopjes klikken wil ik eigenlijk niet. M'n Firefox is Engels overigens.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar dat aanpassen hoeft toch maar één keer per site? Je zet eerst alle cookies uit. Dan kom je nergens meer op. Je merkt dat wanneer je op GV wilt. Dan denk je: "oh ja, da's waar ook", je voegt GV toe aan de lijst met goedgekeurde sites, en je gaat verder. Een paar uur later gebeurt hetzelfde bij Gmail. Dan sta je Gmail ook toe. Na een paar dagen ben je alle sites wel tegengekomen, en is je lijstje met toegestane sites compleet. Dit is dus eenmalig (elke eerste keer dat je een site bezoekt waarvan je wel cookies wilt accepteren) wat vervelend, daarna heb je er geen omkijken meer naar. Wat is de reden dat deze oplossing toch niet voldoet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden is dat de mens lui is :P
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's een goede reden. Tja, het enige alternatief dat ik kan bedenken, is: kijk of er een Add-On bestaat die dit voor je regelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is er, maar niet compatibel met Firefox 6 helaas. Eigenlijk ben ik zelf niet zozeer lui en gebruik ik eigenlijk liever de genoemde oplossing (zelfde resultaat en scheelt weer een stukje software dat je niet hoeft te onderhouden en dat problemen op zou kunnen leveren), maar zoek ik dit soort oplossingen meestal voor minder begaafde computergebruikers.