Ik heb iemands IP adres en MAC adres. Graag zou ik iets meer over die computer (locatie,...) te weten komen.

Is het mogelijk iets meer te weten te komen als je over IP en MAC adres beschikt? Iemand anders maakt gebruik van mijn internet verbinding en wens te weten welk huis in mijn straat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
16.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als diegene op jouw computer zit of op jouw internetverbinding dan heeft hij ook jouw ip adres. Zelf vind ik de vraag wat verdacht overkomen. Graag wat meer informatie als het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doet hij of zij dat nu nog steeds?
daarmee bedoel ik regelmatig.

Het beste antwoord

Even ter aanvulling: het MAC-adres daar heb je niks aan. Dat zit in elke netwerkkaart ingebakken en is uniek wereldwijd.
Je kunt dan ook geen zoekactie ondernemen met het MAC-adres.
Dat kan wel met een IP-adres.

Waarschijnlijk heb je inderdaad een draadloze router en als die verbinding niet beveiligd is (zoals in vorige antwoorden beschreven) dan kan elke gek daar gebruik van maken. Inschakelen dus.

De router heeft aan de WAN-kant (meestal ADSL) een IP-adres.
Aan de LAN-kant (waar je pc's aan hangen al dan niet draadloos) kun je zelf willekeurige IP-adressen toekennen. Die IP-adressen zijn niet zichtbaar vanaf het Internet en dat is maar goed ook.

Alle data die vanaf de LAN-kant naar het Internet gaat krjjgt als verzend-adres het IP-adres van de WAN-kant van de router en hier zit hem toch een gevaar(tje). Dat IP-adres wordt door je Internetprovider toegekend en staat op jou naam.

Stel dat die " illegale" gebruiker kinderporno gaat downloaden en stel dat bekend wordt bij instanties, dan staan ze bij jou op de stoep.
Hetzelfde geldt ook voor het downloaden van films etc.
De meeste Internetverbindingen zijn gebaseerd op " fair use" oftwel de gebruikelijke hoeveelheid data. Ik heb een keer gehoord dat iemand een brief kreeg omdat hij wel erg veel data verstuurde en ontving. Inhoudelijk is de data moeilijk te controleren, de hoeveelheid daarintegen is heel simpel te controleren en dat kan er voor zorgen dat je in de gaten gehouden gaat worden.

Nu is die kans vrij klein dat er gekke dingen gebeuren maar de gevolgen mogelijk groter want jij moet maar bewijzen dat jij NIET degene bent geweest die het gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In je router kan je een bepaald mac of ipadres blokkeren en dat is het opgelost. Ik ga je in ieder geval niet helpen met achterhalen van wie het is. Dit omdat het volgens mij niet toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als diegene ongeautoriseerd op zijn netwerk zit kunnen we hem wel daarmee helpen denk ik.
per slot van rekening komt de de computer vrede breuk niet van de vragensteller maar eerder van de persoon die gebruik maakt van het netwerk.
Is je draadloze verbinding wel beveiligd ?
voordat je hem weet te achterhalen en briesende op hem af stapt.
Sommige mensen hebben geen idee dat ze het doen
het is namelijk zo dat als je geen verbinding zonder beveiliging werkt
dat iedereen kan inloggen.
De draadloze zoekt zelf een verbinding op op het moment dat de eigen verbinding even hapert. Ik kan me voorstellen dat dit hier ook het geval is. dat ie per ongeluk inlogt op jouw router zonder dat in de gaten te hebben
vooral als je toevallig een router van hetzelfde merk hebt
om hem uit te schakelen hoef je alleen je eigen draadloze verbinding te beveiligen.
ook kan het zo zijn dat de verbindig alleen onstaat omdat de draadloze verbiding gewoon alle verbinding even langs gaat.
dus vrij onschuldig.
heb je de router wel beveiligd ja dan wordt het wat anders
maar hoogstwaarschijnlijk is het gewoon je buurman
als je een laptop of gsm met wifi hebt loop even mee naar buiten en kijk hoe het signaal minder wordt en waar de grens ligt
de "dader"zit binnen de straal
capthavoc
14 jaar geleden
Het IP adres geeft jouw netwerk zelf uit.
Wanneer je dat IP adres dus opzoekt, kom je terug bij jezelf.

Opzoeken op mac adress heeft geen enkele zin, is slechts een hardware adres.
Wel kan je het mac adres blocken in je router waardoor de kaper gen ip adres meer krijgt en dus niet mer kan surfen.
Nog veiliger: in je router specificeren welke mac adressen wel mogen.
Daar zet je de mac adressen op van je eigen computer(s), alle andere mac's worden dan automatisch geblocked.
Wanneer je nu het mac adress blocked van je buurman, kan die namenlijk met een andere laptop er wel gewoon op.

Eventueel kan je nog aangifte doen van computervredebreuk bij de politie.

Verdere vraag:
Hoe is je netwerk beveiligd dat je buurman er zo makkelijk op kan?
Heb je wel en wachtwoord op je netwerk staan?
Eventueel zou je die ook kunnen veranderen en dan met wpa2-psk encryptie.
Is lastig te hacken dan hoor.

Succes!